Genesys, leverancier van contactcentersoftware, neemt de beursgenoteerde branchegenoot Interactive Intelligence Group over. De transactie heeft een geschatte waarde van ongeveer 1,4 miljard dollar. De transactie zal naar verwachting aan het eind van het jaar zijn afgerond, na officiële goedkeuring van onder andere de aandeelhouders van Interactive Intelligence. Beide bedrijven zijn Amerikaans.
Interactive Intelligence Group levert zakelijke ip-communicatie- en klantcontactsoftware. Het bedrijf biedt sinds een tijdje ook cloudoplossingen aan. Het innovatieve karakter van de producten van Interactive Intelligence vormt naast schaalgrootte de belangrijkste reden voor Genesys om het tweeëntwintigjaar oude bedrijf over te nemen.
‘Dit is een belangrijke mijlpaal waarbij we onze gezamenlijke expertise en kunde combineren ten behoeve van langdurige klantrelaties, versnelde innovatie en meer groei,’ zegt Paul Segre, topman van Genesys. ‘Wij blijven volop investeren in het hele productportfolio van Interactive Intelligence om het momentum vast te houden van PureCloud, Communication-as-a-Service en Customer Interaction Center, als aanvulling op het huidige portfolio van Genesys.’
Ongewis
De software van het al ruim vijfentwintig jaar actieve Genesys wordt gebruikt door zo’n 4.700 klanten in 120 landen voor het aansturen van meer dan 25 miljard contactcenter/interacties per jaar in de cloud en on premises.
Interactive Intelligence Group heeft pakweg 6000 wereldwijde klantimplementaties. Er werken ruim tweeduizend werknemers. Het Benelux-kantoor is gevestigd in Amsterdam.
Genesys bleek begin deze maand nog overnamegesprekken te voeren met concurrent Avaya over de verkoop van de contactcenterbusiness van laatstgenoemde. Of deze deal doorgaat is ongewis.