Bijna geen enkel bedrijf heeft voor een doorsnee it-professional of cio zoveel impact als Microsoft. Maar het bedrijf zit volop in een transitie, nadat Satya Nadella bijna drie jaar geleden werd aangekondigd als nieuwe Microsoft-ceo. Tijd voor een analyse: waar zit Microsoft op koers en waar dreigt het averij op te lopen?
Cloud first, mobile first, dat is sinds de komst van Nadella de leuze. Alle ontwikkelingen baseren zich op deze twee domeinen. Dat lukt tot dusver soms goed (vooral bij cloud dan) en soms minder (eerder bij mobile).
Satya Nadella is naar verluidt een begenadigd cricketspeler. En net als bij deze sport weet hij maar al te goed dat sommige veranderingen traag gaan. We werken een tussentijds rapport uit, of beter: een swot-analyse. De focus licht hierbij op het Microsoft-aanbod voor de it-professional en cio.
Sterkte: Windows, Office 365 en Azure
– Microsoft is en blijft anno 2016 een erg belangrijke it-speler, en dit zowel bij consumenten als in de bedrijfsmarkt. Ook al zakt de pc terug en zet dat de omzet van Microsoft onder druk, zeker voor bedrijven blijft de pc cruciaal en daar speelt Microsoft de eerste viool met Windows en Office en in het datacenter of op it-niveau is het onder meer met SQL Server goed vertegenwoordigd.
– Microsoft is er bovenal vrij goed in geslaagd om zijn transitie naar de cloud te bolwerken. De focus komt steeds meer te liggen op een constante inkomstenstroom uit cloud-diensten in plaats van eenmalige verkopen van softwarepakketten. Het cloudsoftware pakket Office 365 is een succes. Zeker in ons land hebben ze Google Apps for Work uit de wielen gereden.
– Maar ook inzake IaaS en PaaS wordt Microsoft aangezien als een van de marktleider. Door dit aanbod is Microsoft een van de meest complete en sterkste partijen in de cloud. De inspanningen werpen hun vruchten af. De omzet van de clouddivisie steeg het voorbije kwartaal met bijna 7 procent, ook al zitten de opbrengsten van Microsoft verweven tussen de andere afdelingen wat vergelijken moeilijk maakt.
Microsoft zit op het gebied van cloud business momenteel naar eigen zeggen wel ‘on a run rate’ van tien miljard dollar, waardoor het naar eigen zeggen op schema zit om in 2018 zowat twintig miljard dollar te halen. Dat lijkt op zich een puike prestatie.
Zwaktes: Smartphones & apps
– Microsoft heeft de boot van de smartphone gemist. De reorganisatie van de smartphone-divisie die Microsoft overnam van Nokia en het schrappen van banen kostte het voorbije kwartaal 1,1 miljard dollar. Het bloeden lijkt in die divisie nog niet gestelpt.
Windows loopt op mobiele toestellen zwaar achter op Android en iOS, een achterstand die het bedrijf niet meteen gaat goedmaken. Het voortbestaan van de hardware-divisie bij Microsoft wordt openlijk in vraag gesteld. Apple en Samsung zijn bijvoorbeeld groter en vooral: winstgevender. De omzet uit de Lumia smartphone business daalt, wat zo zijn effect heeft op de groei van Windows 10-gebruikers.
– Het aanverwante probleem is dat Microsoft met zijn app store de tweede viool speelt. Apps worden in eerste instantie ontwikkeld voor Android en iOS. Dat bleek deze zomer nog maar eens pijnlijk toen bleek dat het razend populaire Pokemon Go niet op Windows-toestellen beschikbaar was. Waardoor Windows Phone-gebruikers heel de hype aan zich voorbij moesten laten gaan.
Kansen: Standaardisatie, Azure en Surface
Kansen van Microsoft zijn velerlei:
– Microsoft is op de markt veruit de partij met het meest complete aanbod voor zakelijke software. Een kans licht erin dat bedrijven standaardiseren op Microsoft-technologie: pc’s, bedrijfssoftware (van e-mail, Sharepoint tot erp) en servers, maar ook mobiele toestellen. Microsoft smartphones zijn niet het meest populair bij eindgebruikers, maar it-managers zullen ze vaak graag integreren in het licht van standaardisatie op Microsoft in de ganse organisatie. In die zin kan Microsoft ook relevant blijven in de mobiele markt: met focus op business gebruik. Al lijkt het in praktijk al snel op een soort van nieuwe BlackBerry.
– Steeds meer it-beslissers zullen kiezen voor het cloudplatform Azure. Daarom worden Microsoft partners klaargestoomd, zodat ze Azure managed services kunnen leveren. Toch wordt het knokken in deze markt, want Azure heeft flink wat concurrentie, niet in het minst Amazon Web Services. Al heeft Microsoft het voordeel dat het ook software aanbiedt die in datacenters kan terechtkomen. In die zin lijkt Microsoft meer geschikt voor het concept van de hybrid cloud dan Amazon. Een kaart die ze volop trekken.
– Nadella koos met Microsoft ook voor veel meer openheid. Office kwam bijvoorbeeld terecht op andere mobiele toestellen. Microsoft stelt zich ook in het datacenter steeds meer open, bijvoorbeeld door ondersteuning voor open broncode. Zo moeten bedrijven bijvoorbeeld niet langer Windows aanschaffen om gebruik te kunnen maken van SQL Server. Microsoft werkt namelijk aan SQL Server voor Linux.
– De Surface-toestellen worden alom bewierookt, en spelen mooi in op de trend van zogenaamde hybrids: tablets die ook perfect als laptop door het leven kunnen gaan. De verkoop van Surface devices nam het voorbije kwartaal bijvoorbeeld toe, al blijft het momenteel toch nog een nicheproduct.
Gevaren: server en dalende pc markt
– In het datacenter situeert zich een gevaar dat sommige Microsoft-toepassingen, zoals hun Web en Windows Server aan belang inboeten. De laatste jaren kreeg Windows hier steeds meer concurrentie van een OS als Linux, dat deze week zijn 25e verjaardag vierde. Daarnaast lijkt Microsoft Azure een vervangproduct voor hun eigen traditionele Windows server business. Deze laatste dreigt dus wel eens tussen twee stoelen te vallen.
– Een groot gevaar is tenslotte de afkalvende pc-markt, die gevolgen heeft voor Windows en Office, zeg maar Microsofts traditionele business. Naarmate de pc aan belang inboet, zo ook de Windows- en Office-business van Microsoft.
Volgens sommige analisten staan we met die neergang nog maar aan het begin. En zoals reeds aangehaald: Microsoft heeft in de mobiele markt, waar de grote groei zit, geen volwaardig alternatief.