Apple is bewonderd, verguisd en veel geïmiteerd. Toch is het onnavolgbaar. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Apple heeft een flinke, dubbelzijdige reputatie; voor innovatie en toch ook imitatie – of: sluwe combinatie – van reeds bestaande technologie en producten. Ondanks de kritiek weet Apple goed te scoren met zijn aanpak: het bedrijf draait enorme omzet en winst, plus het heeft anno nu een ontzagwekkende marktwaarde. Dat levert meer dan alleen bewondering op: succes leidt tot navolgers en imitators.
Het voorbeeld van Apple volgen blijkt echter nog altijd makkelijker gedacht en gezegd dan daadwerkelijk gedaan. Zie maar de huidige situatie van de Chinese smartphonemaker Xiaomi, die eerder is bestempeld als ‘het Chinese antwoord op Apple’. Xiaomi imiteert zelfs compleet met de betiteling ‘de Steve Jobs van China’ voor de ceo van het bedrijf dat niet aan marketing doet, maar dat slim overlaat aan zijn fanatieke klanten, annex fans. Xiaomi zit in zijn grote thuismarkt in de problemen, ironisch genoeg door Chinese concurrentie. De nu meer in zicht komende lancering in de VS kan dus slechts een vlucht naar voren zijn. Wat vind jij?