Veel kinderen hebben een lievelingsdekentje. Een dekentje met interessante eigenschappen: het zorgt voor een goede nachtrust, lange autoritten worden gevoelsmatig korter en het brengt troost als ze triest zijn. Ook als bedrijf dienen we te proberen om onze klanten te voorzien van een warm dekentje. Op de eerste plaats betekent dit dat we exact dienen te identificeren met welke producten en diensten we klanten blij kunnen maken. Bij deze selectie blijkt al snel dat we als alleenstaand bedrijf meestal niet kunnen voldoen aan alle noden van de klant.
Laat ons een voorbeeld nemen: een luchtvaartmaatschappij kan autonoom een vlucht verkopen aan een reiziger. Maar de eigenlijke nood van de klant is de reis: met verplaatsing van en naar de luchthaven, begeleiding in de luchthaven, catering, hotel, transport tijdens het verblijf, uitstappen, hulp bij ongeval, …
Om dit soort dienstverlening te kunnen bieden moet u als bedrijf samenwerken met andere bedrijven. U moet meer hebben dan enkel een eigen website en een eigen Mobile App. U moet als organisatie aan de slag om deel te worden van een digitaal dekentje, een waardeketting. Via dit digitaal dekentje werkt u met andere bedrijven en organisaties samen om klanten de hele dag door te voorzien van diensten.
Digitale dienstendeken
Om verder te gaan op ons voorbeeld: een luchtvaartmaatschappij kan zich ook onderscheiden door gegevens over klanten en vluchten te delen met andere bedrijven. Zo heeft Lufthansa net een deel van zijn gegevens opengesteld naar honderden andere bedrijven die nu gerelateerde diensten kunnen gaan aanbieden.
Uw website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google krijgen volstaat niet langer als e-business implementatie. U dient met andere woorden te bekijken hoe u samen met andere bedrijven een digitaal dienstendeken kan aanbieden.
Dat deken heeft verschillende voordelen: het zorgt ervoor dat de klanten van uw partners bij u terechtkomen en bij u komen kopen. Tegelijk kan u de data van uw ecosysteem gebruiken om uw eindklant beter te leren kennen en uw diensten sterk te personaliseren.
Gemoedsrust
Terug naar ons voorbeeld: uw auto en de tankstations weten wanneer u typisch rijdt, rust en hoe dikwijls u onderweg een drankje koopt. Wanneer ze deze info delen met de luchtvaartmaatschappij kan deze u net voor een vlucht suggereren om bij een verbonden bedrijf een koffie te gaan drinken. Of uren na de vlucht, afhankelijk uw historiek.
Stel u heeft een klein ongeval op reis: wel handig dat de verzekeringsapp weet wie u bent, hoe lang u er al bent, hoe u bent gekomen, welke hotel te verwittigen, welke personen te contacteren via sociale media, enz. Dat is de kracht van het dekentje; het brengt de nodige gemoedsrust.
Op technisch vlak zien we voorzieningen als Andriod Intents en iOS App Extensions onstaan om deze digitale transformatie te ondersteunen. Het belang van api’s neemt toe. Er komen api-specialisten zoals Apigee en MuleSoft, en de grotere leveranciers breiden hun bestaande middleware producten uit, of lanceren nieuwe producten. En qua architectuur en aanpak zijn er frameworks als Digitecture om uw digitale transformatie mee te starten.
Het is nu aan uw bedrijf om de juiste dekentjes te ontwikkelen en te verkopen.