CTG is in België vooral gekend om zijn testing-afdeling. Maar het bedrijf heeft nog andere ijzers in het vuur. De ruim driehonderd werknemers en dertig miljoen euro maken van CTG Belgium de grootste Europese vestiging, met slechts één grote uitdaging: waar vinden ze het nodige talent om hun groeiritme aan te houden?
CTG (voluit: Computer Task Group) werd in 1966 opgericht door David Baer en Randy Marks en is dus nu exact vijftig jaar oud. Aanvankelijk specialiseerde het Amerikaanse bedrijf in het ter beschikking stellen van computerprogrammeurs, ontwerpers en managers aan klanten die buiten de bedrijfsmuren op zoek gingen naar expertise in het opzetten van hun eigen computersystemen. De vraag bleef voldoende groot, zodat CTG maar bleef groeien. Eerst bleef dit beperkt tot de Verenigde Staten: in de jaren ’70 werden in 45 Amerikaanse steden kantoren opgericht. Maar vanaf de jaren ’80 was ook Europa aan de beurt.
Het duurde tot 1990, eer CTG ook in België werd opgestart. Maar sindsdien heeft het bedrijf ook in België een gestage groei gekend. De opstart in België ging overigens gepaard met de overname van een Benelux consultancybedrijf, Rendeck genaamd. ‘Aanvankelijk was het Belgische kantoor eerder bescheiden in vergelijking met de Nederlandse en Britse vestiging’, vertelt Bob Daelman, country manager van CTG Belgium, ‘maar intussen zijn we uitgegroeid tot het grootste Europese kantoor, met zowat dertig miljoen van de zestig miljoen euro omzet die in Europa wordt gegenereerd.’ De andere vestigingen vandaag zijn in het Verenigd Koninkrijk en Luxemburg.
Andere landen, andere sectoren
‘Luxemburg is voor CTG heel belangrijk omdat in de praktijk toch vaak voor een Belux dienstverlener wordt gekozen’, licht Daelman toe, ‘maar dat betekent niet dat we in de praktijk overal hetzelfde doen. Elk land heeft zijn eigen focus, en zo hoort het ook. In Luxemburg wordt bijvoorbeeld veel aandacht besteed aan wat nodig is om het PSF-label te halen en zo Luxemburgse banken te kunnen bedienen, terwijl in België weer andere sectoren en specialiteiten worden ontwikkeld.’
Concreet zet CTG Luxemburg sterk in op de financiële sector en de overheid, terwijl in België naast deze sectoren ook onder meer wordt gemikt op ‘life sciences’ en op industriële bedrijven. Beide landen (en de VS) verwachten ook veel van de software die in het Verenigd Koninkrijk werd ontwikkeld voor het uitwisselen van data tussen de telecommaatschappijen en de overheid. ‘Aanvankelijk werd dit product specifiek voor het Engelse Vodafone ontwikkeld’, verklaart Daelman, ‘maar met de huidige trend dat overheden meer inzage krijgen in communicatiegegevens om bijvoorbeeld terrorisme te voorkomen, zou dit product wel eens internationaal kunnen aanslaan.’
Focus op smacS
Gevraagd naar de activiteiten waarop CTG focust, klinkt het weinig verrassend: ‘Smacs, net zoals iedereen zeker?’ Smacs staat voor: social, mobile analytics, cloud en security, waar inderdaad de meeste dienstverleners hun pijlen op richten. Hoewel ze hierbij steeds hun b2b-focus bewaren, wordt toch ook de nodige aandacht voor gebruiksvriendelijkheid van de technologie, onder meer door het gebruik van ‘responsive design’.
De verschuiving van de ict-infratsructuur naar de cloud heeft zowel voor de klant als voor CTG een behoorlijke impact op de personeelssamenstelling. Daelman:’Naarmate onze klanten hun eigen infrastructuur opgeven en steeds vaker ruimte en capaciteit huren in de cloud, maken technische profielen in hun ict-afdeling plaats voor purchase en relationship managers, die de contacten met de cloudleverancier moeten behartigen, met focus op niet-technische zaken zoals ‘service level agreemen’s. Wij bij CTG evolueren naar de rol van cloud broker, waar ook contacten met de cloudleverancier centraal staan, maar waar ook procesgerichte talenten nodig zijn, die de processen met de cloudleverancier kunnen stroomlijnen. Binnen België heeft CTG overigens geen eigen datacenter, binnen Luxemburg dan weer wel, wat voor de meeste klanten meer dan acceptabel is.’
Ook de security-diensten zijn momenteel erg in trek. ‘Met name het waarborgen van de privacy van de klantengegevens wordt een concrete bezorgdheid bij onze klanten, nu de Europese richtlijn en de deadline voor binnen twee jaar vastligt’, specificeert Daelman, ‘Nu bedrijven weten welke hoge boetes kunnen volgen als ze niet voldoen aan de GDPR-vereisten, tot 2 procent van hun jaaromzet, schieten ze echt in actie. We zijn momenteel volop bezig met assessments en met awareness-sessies: wat betekent het voor hen concreet en wat moet er gebeuren om hen compliant te maken?’
Naast bovenstaande groeimarkten ziet Daelman ook wel nieuwe omzet komen uit de klanten die teleurgesteld terugkeren uit een vorige trend: de trend naar offshore outsourcing: ‘Dat zal geen markt zijn die zich van vandaag op morgen voltrekt. Maar we horen steeds meer bedrijven hun teleurstelling uiten over hun ervaringen met offshore bedrijven. En andere bedrijven die liever wat meer betalen dan volledig het contact te verliezen door een gebrek aan nabijheid. Het zal nog wel even duren eer ze die stap maken, want het betreft een ingrijpende keuze. Maar als ze de stap willen zetten, staan we voor hen klaar om hen hierin te begeleiden.’
Testing: de kers op de taart
In afwachting dat ze de offshore dienstverleners de rug toekeren, kunnen deze klanten al wel terecht bij CTG voor een specifieke dienst: testing. ‘Ook voor hen moet de kwaliteit van de ontwikkelde software geborgd worden’, zegt Daelman, ‘en als die fase dan door een nabije en gedegen partner kan worden uitgevoerd, is het vertrouwen in het eindresultaat weer net iets groter.’
CTG heeft zich op dat vlak de voorbije decennia een uitstekende reputatie verworven, en is martktleider met deze activiteit. ‘Testing en validatie zijn zeer specifieke disciplines, zeker als het in sectoren zoals life science moet gebeuren, waar regulatory compliance van het allergrootste belang is. Onze ervaring en reputatie maakt dan een groot verschil voor wie hiermee geen risico’s wil nemen’, aldus Daelman. Zijn mensen bieden een brede waaier aan testdeinsten, gaande van penetration testing over security- assessments tot de laatste nieuwe veelgevraagde dienst: het opzetten van geautomatiseerde testomgevingen.
Healthcare als nieuwe groeimarkt
Van life sciences naar healthcare lijkt maar een kleine stap. Toch heeft het geduurd tot de overname van Etrinity eer CTG volop kon inzetten op deze nieuwe markt. Etrinity, voorheen deel van de Cronos groep, blijft een min of meer onafhankelijke afdeling binnen CTG, ook al werd ze intussen al omgedoopt tot CTG Health Solutions. ‘De medewerkers in deze afdeling hebben naast specifieke technische expertise’, duidt Daelman, ‘ook en vooral een jarenlange ervaring in de gezondheidszorg. Velen van hen waren daar aanvankelijk zelf actief, als verpleger of in een andere rol.’
CTG Health Solutions speelt vooral een grote rol in de markt van het epd (elektronisch patiëntendossier). Onder leiding van managing director Bart Briers wil deze CTG-afdeling een deel van deze sterk opkomende markt veroveren. ‘Healthcare is een zeer speciale markt’, erkent Daelman, ‘want in deze markt zijn ook ziekenhuizen actief om samen te werken rond de implementatie en het onderhoud van zelf ontwikkelde software. Maar in dat kader hebben we zelf ook een belangrijke aanbesteding gewonnen om onze implementatie- en supportdiensten aan te bieden voor de ziekenhuizen die rond het epd-systeem van het UZ Brussel gaan samenwerken en zien we dat vele ziekenhuizen hun keuze aan het maken zijn voor een nieuw epd.’
Talentenjacht blijft een uitdaging
Met al het bovenstaande ziet CTG zich voldoende gewapend om te groeien in de komende jaren. ‘Maar zullen we wel voldoende talent blijven vinden om die groei aan te kunnen?’ vraagt Daelman zich af: ‘De instroom is nog altijd relatief laag, en ondanks al onze initiatieven om jong talent te lokken, zullen we de komende jaren toch naar het buitenland moeten blijven kijken om alles te kunnen blijven realiseren. Maar dan wel aangestuurd van hieruit en met de buitenlandse krachten als aanvulling, niet omgekeerd.’
Nochtans doet CTG zijn uiterste best om het talent te lokken, verzekert ons Daelman: ‘We waren bij de eersten om een cafetaria-plan uit te werken voor de verloning: je kiest zelf waar je prioriteit ligt: een zo hoog mogeljik loon, een goed pensioenplan, meer verlof of een mooie wagen. Alles binnen de beperkingen van de sociale wetgeving natuurlijk. Maar we besteden ook veel aandacht aan het begeleiden van nieuw talent, met meer opleidingen dan gemiddeld, en met career developers en coaches die hen begeleiden over de afdelingen heen, zodat ook de doorgroei en mobiliteit binnen de onderneming optimaal verloopt.’ Tot slot wijst Daelmans ook nog op een recent initiatief om de fysieke en geestelijke gezondheid van de werknemers onder de aandacht te brengen en te houden. Momenteel wordt een bevraging van de werknemers verwerkt, en op basis daarvan gaan heel gerichte initiatieven worden gelanceerd, in functie van de behoeften die de werknemers hebben geuit.