Programmeren is de toekomst. Om op deze trend in te spelen richtte Cristian Bello de start-up Bomberbot op. Dat bedrijf leert basisschoolleerlingen op diverse manieren programmeren: van computerspel tot lesplannen. De ceo vertelt waarom hij elke dag vol enthousiasme naar zijn werk gaat en voor welke uitdagingen hij staat om zijn product internationaal uit te rollen.
Bomberbot is begin 2014 opgericht door Cristian Bello en twee compagnons. Bello realiseerde zich tijdens een bezoek aan San Francisco dat programmeren de toekomst is. ‘Programmeren moet net als een andere taal een vak op de basisschool worden. Hier waren echter nog geen goede applicaties voor.’ Dit was voor Bello reden om Bomberbot op te richten. Dit deed hij in samenwerking met twee compagnons die gespecialiseerd zijn in programmeren en ontwerpen.
Bomberbot is vernoemd naar Bomberman. Dat is een strategisch en doolhofachtige computerspel dat Bello vroeger speelde. Het eerste product van Bomberbot bestond uit een game die basisschoolleerlingen leert programmeren. ‘Door feedback van een aantal klassen realiseerden we ons dat we meer dan alleen de game moesten maken’, vertelt Bello. ‘We hebben Bomberbot dan ook uitgebreid met lesplannen, presentaties, klantenservice via chat en een zogenaamde ‘level creater’, waarin leerlingen zelf spellevels kunnen maken.’
Nieuwe features en medewerkers
‘Ons product kwam een jaar geleden op de markt’, laat de co-founder weten. ‘We blijven dit product op basis van feedback verbeteren. Zo is er is in de laatste maanden veel aandacht geweest voor features die docenten helpen. Denk aan het makkelijker managen van de leerlingen uit een klas, een betere weergave van cijfers en progressie van leerlingen. Verder is de interface van het spel onder handen genomen. Hiermee wilden wij zo veel mogelijk drempels weghalen.’
Om het product geschikt te maken voor het onderwijs is er is een onderwijskundige aan het management van Bomberbot toegevoegd. Het gaat om de Finse Petra Raivonen. Met haar ervaring in een van de beste onderwijssystemen van de wereld zorgt Bomberbot dat de laatste inzichten in onderwijsland worden toegepast.
Veertigduizend leerlingen
Het verdienmodel van Bomberbot bestaat uit gebruikerslicenties. ‘De meeste omzet komt van scholen. Het gaat om veertigduizend leerlingen, waarvan ruim dertigduizend in Nederland. Onze producten worden ook gebruikt door stichtingen (waar verschillende scholen onder vallen), buitenschoolse activiteiten en ouders. Ook geven we workshops om de naamsbekendheid van Bomberbot te vergroten.
‘We hebben gebruikers in alle uithoeken van de wereld, maar richten ons commercieel op Nederland, België en Finland’, vertelt Bello. Die internationale stap naar Finland doet Bomberbot via een samenwerking met Tabletkoulu. ‘Dat is een Finse partij gespecialiseerd in innovatieve lesmethodes.’ Daarnaast voert het nu afrondende gesprekken met investeerders. Dit voor vervolgfinanciering om uit te breiden naar meer landen. De ceo denkt aan de Verenigde Staten en Engeland. ‘Zo hebben we deze week de eerste betalende school in Californië verwelkomt.’
Toekomstbestendig
De grootste uitdaging in de groei van de start-up ligt in de besluitvormingstijd bij scholen: ‘We merken dat het eenvoudig is om scholen te vinden die Bomberbot willen uitproberen. Leerkrachten maken tijdens de proefperiode intensief gebruik van onze producten. Het kan echter tot maanden duren voordat scholen besluiten om ook licenties aan te schaffen.’
Daarnaast merkt Bello dat veel scholen kampen met verouderde infrastructuur, met name op technologisch vlak. Het werkt daarom aan compabiliteit met oudere browsers en lagere hardware-specificaties. ‘Die zijn onvermijdelijk voor een goed digitaal educatief product.’ Daarnaast werkt de start-up aan een migratie naar grotere servers zodat ze tot één miljoen gebruikers aankunnen en ontwikkelt het een systeem waarmee scholengemeenschappen licenties makkelijker kunnen verdelen.’
Tot slot staan er verdere verbeteringen voor het spel op de planning, vertelt de ceo. ‘Denk hierbij aan een uitgebreidere level editor zodat leerlingen hun eigen levels kunnen maken, nieuwe programmeerconcepten of een adaptief hintsysteem dat hints genereert voor een leerling.’
Al met al blijft de start-up gemotiveerd om te innoveren. ‘Dat komt door de reacties van leerkrachten en leerlingen’, vertelt Bello trots. ‘De positieve reacties geven het hele team enorm veel energie. Daar doen we het met z’n allen voor! Met die energie willen wij het onderwijs blijven vernieuwen.’
Computable Awards
Bomberbot is één van de tien genomineerden voor de Computable Award ‘Beste Nederlandse start-up van het jaar‘. Stem nu voor de Computable Awards 2016.