Apple, Google en Microsoft. Deze drie schuiven we vaak naar voren als het gaat om de grote jongens in (zakelijke) technologie. Amazon en Facebook vervolgen de ‘big five’. Vooral Facebook wordt onderschat. De grafiek hieronder verklaart waarom.
De grafiek van Statista brengt niet alleen het gebruik van sociale media voor het voorbije half jaar in kaart, maar tegelijk ook de bijhorende messaging platformen. En wat blijkt? Facebook bestrijkt de hele top drie (Facebook, Whatsapp en Messenger) en het duikt ook op nummer zes met Instagram. Daartussen staat Wechat en Qzone, allebei in Chinese handen.
Een beeld zegt meer dan duizend woorden, en een grafiek dus ook. En zover is het dus intussen: Facebook en China bepalen onder hun eentje de communicatie van de toekomst.
Skype
Er is al heel veel gezegd en geschreven over de terugval van de klassieke elektronische media zoals e-mail en sms. Vooral sms valt flink terug, klinkt het bij alle operatoren. E-mail houdt nog redelijk stand, al is er een grondige verschuiving aan de gang. Twee e-mails op drie wordt geopend op een smartphone of tablet, blijkt uit cijfers van emailmonday.
E-mail en sms, die blijven nog steeds van tel. Maar de toekomst zit elders. En langzaam maar zeker is er een verschuiving merkbaar naar messaging-platformen. En zodra deze switch zich verder doorzet, staat Mark Zuckerberg op de eerste plaats.
In onze grafiek zijn er wel enkele partijen die ontbreken. LinkedIn (Microsoft) staat er bijvoorbeeld niet bij. Net als Slack, een soort van Whatsapp voor bedrijven, die fors groeit (in gebruik én belangstelling) maar nog vrij beperkt is qua bereik.
De belangrijkste afwezige: Skype (eveneens van Microsoft). Al doet dit ook dit niets af aan onze conclusie. Want Skype haalt ‘slechts’ driehonderd miljoen maandelijkse gebruikers. Waarmee het de top drie niet haalt, en blijkbaar ook niet de top vijf. Met andere woorden: inzake intensief gebruik blijkt toch wat Skype overschat.
Nieuwe Google
De conclusie is duidelijk: Facebook is het Google van vijf jaar geleden. Google slaagde er indertijd in om zijn succes en dominantie als zoekmachine om te zetten naar het mobiele platform met Android als ultieme voorbeeld. Facebook was, met dank aan de diepe zakken van Zuckerberg, goed voor een gelijkaardig huzarenstukje. Het is vandaag een uiterst dominant sociaal netwerk met, zo blijkt uit de social media monitor, in ons land ruim zes miljoen gebruikers. LinkedIn doet het in België met minder dan de helft. Twitter haalt amper het miljoen.
En naast deze dominantie bouwt Facebook zijn aandeel dus in andere domeinen, zoals messaging en fotosharing, verder uit. De markt lust er wel pap van. Dat blijkt ook uit het Facebook-aandeel dat, ondanks de scepsis kort na de IPO, op vier jaar tijd meer dan verdriedubbeld is. Facebook is het nieuwe Google. It’s a Zuck’s world.
Facebook is qua aantallen dan wel het nieuwe Google. Maar vanuit financieel oogpunt, moet Facebook (incl. instagram, etc) nog flinke stappen zetten. En dat zie ik nog niet zomaar gebeuren.