Ook voor de winkelier uit de middenstand is het aanbieden van een geïntegreerde offline en online winkelomgeving binnen handbereik. Lightspeed, leverancier van kassa- en webwinkelsoftware voor retail en horeca, introduceert hiervoor een omnichannel-platform.
Door middel van dit platform stelt Lightspeed, dat onlangs het Nederlandse Seoshop heeft overgenomen, winkeliers met een fysieke winkel in staat om snel een webshop te lanceren die direct synchroniseert met het kassasysteem. Hiermee vergroten zelfstandige kleine en middelgrote ondernemingen in de detailhandel hun concurrentievermogen. Deze omnichannel-aanpak past goed bij de huidige uitdaging waar veel middenstanders mee te maken hebben: consumenten willen niet meer gebonden zijn aan vaste openingstijden, locaties en winkelvoorraden en shoppen hoe en wanneer zij dat zelf willen.
De omnichannel-oplossing van Lightspeed centraliseert alle activiteiten, zoals producten, inventaris en klantgegevens, en biedt een overzicht met verkoopgegevens en rapportages. Tevens zorgt de oplossing voor een consistente merkbeleving, zowel on- als offline en via alle devices. Winkeliers kunnen hiermee een breder en internationaal publiek aanspreken (meerdere valuta’s en taalinstellingen), engagement creëren met het publiek en een vaste klantenkring opbouwen. Op deze manier kunnen onafhankelijke winkeleigenaren doen waar ze echt goed in zijn én een hogere omzet realiseren.