Het tweede deel van het interview met Dominique Leroy, topvrouw van Proximus, toch nog altijd een van de mest vooraanstaande ict-bedrijven van het land. Met antwoorden over onder meer de war for talent, de hybrid cloud, bedrijfscultuur, haar managementstijl én Telenet. 'Ik zie de concurrentie effectief toenemen.'
Heeft u het moeilijk om de geschikte mensen te vinden om deze groei te ondersteunen? Welke profielen ziet u voor Proximus als erg gegeerd en eerder schaars? Ook in het licht van de aangekondigde 1300 zestig plussers die de omgekeerde beweging maakten en voortijdig zouden kunnen vertrekken bij Proximus.
Leroy: ‘De zogenaamde war for talent speelt zeker. Ook wij hebben het moeilijk om bepaalde it-profielen te vinden. Dan denk ik met name aan specialisten in experts in data analytics, cybersecurity en andere digitale talenten. Al vind ik dat die zoektocht bij ons nog wel meevalt. Wij zijn een groot bedrijven, waar onze mensen ook kunnen evolueren en skills kunnen aanleren en wij hen kansen kunnen bieden. Ik merk ook dat de meeste medewerkers erg trouw zijn aan ons bedrijf. Anderzijds stel ik op macroniveau wel een zekere schaarste vast. Wij moeten in de toekomst jongeren nog meer begeleiden naar de zogenaamde STEM-studies: Science, Technologie, Engineering & Maths. Daar is de instroom nog te klein.’
Dominante Proximus
Over de concurrentie. Merkt u dat (bijvoorbeeld met Orange of Telenet/Base) de concurrentie in de zakelijke markt toeneemt?
Leroy: ‘Ik zie de concurrentie effectief toenemen. Vooral Orange en Telenet geven duidelijk aan actiever te zijn in de zakelijke markt. Wij hebben in deze markt veel troeven en ook veel salescontacten. We bieden ook, zoals reeds aangehaald, volop diensten bovenop connectiviteit.’
In de zakelijke markt steekt u er met kop en schouders bovenuit. Veel concurrenten klagen over de dominantie van Proximus in die markt. U bent ook dé partij die convergente oplossingen biedt in het hele land met ict-diensten er bovenop. Niemand anders doet dit.
Leroy: ‘Dat klopt maar die situatie is er ook niet zomaar gekomen. Wij moeten elke dag ons best doen en inspelen op de noden van de klant. Of met hen samen zaken opzetten, zoals het aanbieden van ons sms- of billing-platform. Bovendien investeren we vrij veel, zowel in onze diensten als in technologie. Onze sterke positie is er niet toevallig gekomen. Wij hebben wel concurrentie die toeneemt. Wij moeten ons hard inspannen.’
ICT Person of the year
U bent Computable.be ICT Person of the year geworden door de prestaties van Proximus, maar ook door uw eigen aanpak en stijl. Kan u uw managementstijl omschrijven in enkele woorden?
Leroy: ‘Iedere persoon heeft een andere persoonlijkheid. Ik probeer vooral mezelf te zijn. Ik gedraag me niet anders omdat ik nu ceo ben. Elke persoon heeft zijn manier van leidinggeven. Ik ben relatief direct en open in de omgang. Ik doe aan coaching en geef feedback, maar krijg ook graag feedback. Ik zeg wat ik denk en ik doe wat ik zeg.’
Hanteert u uw managementstijl bewust?
Leroy: ‘Er zijn een aantal zaken die ik echt bewust doe. Toen ik begon bij Proximus, heb ik me voorgenomen om vaak en veel klanten te zijn om goed te voelen wat daar leeft. Dat wordt ook heel erg geapprecieerd, merk ik. Daarnaast kies ik ook bewust voor onze eigen mensen: hoe kunnen we onze eigen mensen verder doen ontwikkelen en zo verder doen groeien. Dan groeien ze ook voor hun bedrijf en volgen de resultaten wel vanzelf.’
Heeft u als ceo een impact op de bedrijfscultuur?
Leroy: ‘Cultuur gaat over mensen. Ik denk echt wel dat ik als ceo een bepaalde impact heb op de bedrijfscultuur, maar dit gaat niet van vandaag op morgen. Zoiets gaat traag. Culture is a journey, zeggen ze wel eens.’
Doet u uw job graag en denkt u deze nog lang te kunnen doen?
Leroy: ‘Het is best vermoeiend. Proximus is een grote boot. Maar ik doe het heel graag. Er zijn veel opportuniteiten. Je hebt ook een belangrijke impact op de maatschappij. Ik heb, in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht of gezegd, veel vrijheid om mijn strategie uit te tekenen. Maar ik moet veel mensen overtuigen, en ook wel alle soorten van mensen. Er komt dus behoorlijk wat stakeholder management bij kijken.’
Doet u uw mandaat uit?
Leroy: ‘Ik heb een mandaat van zes jaar. Ik ben van plan om dat uit te doen. Daarna zien we wel.’
Vindt u ceo van Proximus een moeilijke job? Of moeilijker dan op voorhand gedacht?
Leroy: ‘Ik zat ervoor in het directieteam, dus ik kon goed inschatten wat de job met zich meebracht. Maar eens je effectief op die stoel zit, dan is dat toch wel anders. Als ceo heb je veel verantwoordelijkheden. Meer dan ik op voorhand had gedacht. Maar ik heb een zeer goed directieteam en heel goede medewerkers, die er voor gaan.’
Lees in het eerste deel van het interview met Dominique Leroy over internet of things, de Europese wetgeving en het exploderende dataverbruik.