Ondanks alles wat technologie en software hen kan bieden, baseren de meeste startende ondernemers in ons land zich vooral op hun instinct. 'Zowat de helft van de Belgische bedrijven ziet zich perfect in staat om zijn business te runnen met technologie van twintig jaar geleden.'
Dit alles blijkt uit het ‘Walk With Me’-rapport van softwarebedrijf Sage, dat de belangrijkste kenmerken, opvattingen en gedragingen van ondernemers van Y-generatie wereldwijd heeft onderzocht. Het onderzoek werd uitgevoerd in zestien landen, waaronder ook België.
Kloof tussen werk en netwerk
De studie legt een oud zeer bloot: Belgische bedrijven zijn inzake technologie niet de meest vooruitstrevende. Ook voor startende bedrijven en jonge ondernemers blijkt dit het geval te zijn. ‘Twee derde van de Belgische ondernemers onderschat de invloed die technologie op hun bedrijf kan hebben. Over het algemeen zijn onze ondernemers terughoudender ten opzichte van ontwikkelingen’, zo licht Alex Dossche, sinds kort managing director bij Sage Belgium, de Belgische resultaten toe.
Helemaal technologie-avers zijn Belgische starters overigens niet. ‘Meer dan drie kwart van hen schakelt technologie in om te netwerken, met Facebook en LinkedIn als voorbeeld’, stelt Dossche. Maar technologie of software inschakelen om zijn of haar (recent opgericht) bedrijf (beter) te doen runnen zit er dus niet in.
Twintig jaar oud
Opvallend is dat de jonge Belgische ondernemer vooral op zichzelf is gericht. Een behoorlijk aantal van hen plaatst Dossche in de categorie van de ‘durf-al’: zij zijn voortdurend op zoek naar nieuwe uitdagingen en vervelen zich snel.
De Belgen zijn het minst analytisch van alle ondervraagden: twee derde verklaart op zijn zakelijk instinct te vertrouwen om beslissingen te nemen. In geen enkel ander land uit het Sage-onderzoek gaven starters overigens aan om zo erg het onbekende te omarmen. ‘Dat is heel opvallend. Belgische starters plannen in vergelijking met hun collega’s uit andere landen veel minder’, stelt Dossche vast.
De meerwaarde van technologie voor bijvoorbeeld het zakelijke beheer, met bijvoorbeeld het inschakelen van online tools rond klantenbeheer of analytics, wordt bij Belgische starters ook wat miskend. ‘Zowat de helft van de Belgische bedrijven ziet zich perfect in staat om zijn of haar business te runnen met technologie van twintig jaar geleden’, weet hij. ‘Maar daardoor wordt de creativiteit van het ondernemen toch ook onvoldoende gekaderd.’
Startende bedrijven
De resultaten van het ‘Walk With Me’-rapport zijn ook voor een softwarebedrijf als Sage, gespecialiseerd in onder meer accounting, erp en crm, een reality check. ‘Hieruit blijkt opnieuw de noodzaak om ondernemers te begeleiden en te informeren, zodat ze volop profijt kunnen trekken uit de vele voordelen van digitale vooruitgang’, oppert Dossche.
Door dit alles is Sage, naar eigen zeggen, bezig zich te positioneren als software coach. ‘Dit om de digitale transitie van bedrijven, groot en klein, te ondersteunen’, stelt hij. ‘Wij blijven klanten opleiden in de mogelijkheden van software en online voor hun eigen zaak, en schakelen hiervoor ook onze 150 partners in. Wij willen ons als softwarebedrijf veel meer in het ecosysteem van onze klanten situeren, in het midden van het ondernemerschap.’