De Duitse softwaregigant SAP heeft een nieuwe marketing tagline: run simple. Deze nieuwe slogan blijkt niet alleen grammaticaal fout. Hij is ook voor een groot deel inaccuraat. Want simpel wordt het zelden met SAP.
Voor ik alle medewerkers van SAP helemaal in de gordijnen jaag: de inleiding van deze column komt niet van mezelf, maar uit een recent rapport van Nucleus Research. ‘Nucleus wie? Die Belgische hostingpartij?’, hoor ik u al zeggen. En daar heeft u een punt. In it-termen zijn er eigenlijk slechts een tweetal analisten die er echt om doen: Gartner en IDC uiteraard, en dan misschien ook nog Forrester of Canalys.
Nucleus Research speelt in de wereld van it-cijfers en analyses de tweede viool, maar daarom is het bedrijf uit het Amerikaanse Boston niet oninteressant. Inzake bedrijfssoftware is Nucleus bijvoorbeeld echt wel goed geïnformeerd.
OPnieuw SAP? Neen, bedankt
Het was een rondvraag die Nucleus uitvoerde bij SAP-klanten, die aan de basis lag voor hun rapport. En hun resultaten logen er niet om. Zes op tien SAP-klanten zouden nooit meer SAP-producten kopen. En zelfs in erp, toch nog altijd de core business van SAP, zou maar liefst negen op tien de nieuwe versie S/4Hana aan zich voorbij laten gaan. Vrij vertaald: SAP zit met veel van hun klanten op een dood spoor. Klanten overwegen steeds meer andere opties en leveranciers.
Bij SAP omschreven ze het rapport als ‘gebrekkig’. Ze benadrukten dat ze zelf niet betrokken waren geweest bij de studie (wat volgens mij overigens niet echt vereiste is, maar dit even terzijde). En bovendien schermden ze met een resem ander onderzoek van andere analisten waar SAP telkens als clear leader uitkwam.
SAP heeft wel een punt. Zoals Mark Twain ooit zei: ‘There are three kinds of lies: lies, damned lies and statistics.’ Je moet alles altijd met een korrel zout nemen en vooral: het overzicht behouden. Zelf heb ik me bijvoorbeeld de voorbije jaren vaak beziggehouden om de tevredenheid van zakelijke gebruikers ten aanzien van it te meten. Ook erp zat hierbij als categorie, en SAP (en concurrent Oracle) dus ook. SAP eindigde bij mij vaak midden in het peloton: niet in de kopgroep, maar zeker ook niet achteraan. Oracle deed het vaak minder goed in mijn cijfers.
Vergelijken is bovendien erg moeilijk binnen zakelijke technologie. Zeker als je leveranciers gaat vergelijken. Zo heeft een erp-of bi-project voor een bedrijf toch meer (of op zijn minst: een andere) impact dan de aankoop van nieuwe pc’s of smartphones. De complexiteit ligt vaak veel hoger. Ook daar moet je rekening mee houden.
Kanarie in de kolenmijn
Toch is er meer aan de hand. Want het Nucleus-onderzoek lijkt in zekere zin ook wel op de spreekwoordelijke kanarie in de koolmijn. Klanten kijken anders naar hun bedrijfssoftware, en in de toekomst zullen ze dat nog meer doen. Dat creëert problemen voor de klassieke erp-spelers, of beter: uitdagingen. Concurrentie voor SAP komt van pure cloudspelers als Salesforce.com, maar ook steeds meer van softwarepartijen als Exact en Sage, die op een ander segment van de markt spelen.
Als traditionele softwarepartijen als SAP, maar ook Oracle, binnen enkele jaren nog relevant willen zijn, zullen ze het geweer nog meer van schouder moeten veranderen. Een recent onderzoek van Whitelane Research wees er onlangs nog op dat spelers als SAP en Oracle als cloud-alternatief nog te weinig kunnen bekoren. Ze houden zich al te veel vast aan hun traditionele licentiepolitiek voor hun software. Een business die ze ook niet zomaar kunnen loslaten.
Kortom, klassieke softwarebedrijven als SAP moeten er rekening mee houden dat de klant in het cloud-tijdperk ook simpelweg meer alternatieven heeft. Hun software-aanbod moet zich er nog meer op aanpassen inzake functionaliteit en eenvoud. De toekomst is inderdaad run simpel, maar dan ook echt.
Ik ben het helemaal eens met dit artikel. SAP ooit begonnen als “eenvoudige” tegenhanger voor IBM oplossingen is al snel in dezelfde val gelopen, en is, overigens onder de druk van de gebruikers, veel te complex geworden. Extra complexiteit komt verder voort uit de vintage user interface, maar daar hebben nieuwere oplossingen als salesforce ook last van.
Ik denk dat SAP met name problemen kan verwachten vanuit de open source kant. Zeker nu deze zich verder gaan profesionaliseren door te komen met gemanaged versies, denk aan bijvoorbeeld Odoo.