Gamification en mobiele beleving, je kan er niet meer om heen. Meer en meer particulieren gebruiken het, maar ook bedrijven integreren gamifaction in hun bedrijfsvoering. In deze markt voelt Ojoo zich als een vis in het water. Op hun platform kan je in een mum van tijd digitale versies van games/verhalen aanmaken. Bedrijven in de toeristische sector, onderwijsinstellingen en de creatieve industrie pikken hier dan ook gretig op in. Redenen genoeg dus voor Computable om deze start-up eens van naderbij te bekijken.
Peter Symons is de founder van Ojoo. ‘Ik werkte als pedagoog voor een VZW. Hier zette ik geregeld strips van Suske en Wiske om in stadsspelen. Soms werden die spellen maar één keer gespeeld. In de ontwikkeling van deze spellen kroop heel wat tijd, mede doordat er geen tool ontstond om dit te digitaliseren.’
Zo begon hij aan Ojoo: een platform om digitale versies van die spelen en verhalen. Dat deed hij samen met twee financiële partners. ‘Zelf stopte ik 150.000 euro in mijn start-up. Daarnaast wist ik 160.000 euro aan subsidies binnen te slepen. Het restant van het startkapitaal, zo’n honderdduizend euro kwam van een win-win lening van de familie. Zelf nam ik de rol van productverantwoordelijke op en omringde ik me met freelancers. Ojoo was geboren’, kijkt Symons terug op het nabije verleden.
Webstudio, applicatie en marktplaats in één
‘Met ons Ojoo-platform bieden we eigenlijk een webstudio, applicatie en marktplaats in één. Je kan er zonder technische kennis mee aan de slag, tegen een relatief laag prijskaartje. Niet voor niets noemen we Ojoo dan ook de ‘Wordpress van de gamification’. Ons platform is intuïtief, kan om met verschillende media, is qua look and feel aanpasbaar. De ervaring die is steeds geweldig’, meent de oprichter.
Funding voor groei
Voor de ontwikkeling werd een vaste partij aangetrokken. Deze werd aangevuld met freelancers via Upwork. Symons: ‘We bouwden ons minimum viable product op een jaar, wat daarna door de tweede founder (Lies Permentier) in de markt werd gezet. We hebben hier enkele mooie pilootprojecten gedaan. Denk aan het lichtfestival in Gent met ruim tienduizend gebruikers of de Thuisdag van tv-programma EEN.’
Het product bleek al snel een succes. ‘Vervolgens hebben we een businessplan opgemaakt om bijkomende fondsen aan te trekken. Na de financiering hebben onmiddellijk tien bijkomende mensen aangetrokken om het product verder te ontwikkelen en in de markt te zetten. Momenteel zijn we al zo ver dat we Ojoo internationaal kunnen commercialiseren en kunnen integreren in betalingssystemen’, geeft Symons aan.
Naast het initiële startkapitaal werd ook een funding van één miljoen euro bekomen van een private investeerder. ‘Die funding was nodig om onze groei te versnellen’, zegt Symons. ‘Ondertussen komen de eerste inkomsten binnen. Zo is er een SaaS-platform geïntroduceerd. Klanten kunnen dan een licentie op de software aankopen via het web. Dat zorgt voor de nodige schaalbaarheid’, geeft Symons aan. De focus van de start-up ligt hierdoor meer op de studio en subscripties via het internet en minder op maatwerk.
Internationale toekomst
‘We bestaan nu ongeveer twee jaar en beschikken over een en stabiele technologie op het gebied van gamificatie. Bovendien kunnen we deze ook verregaand personaliseren’, benadrukt Symons. ‘Momenteel leggen we de focus op de verdere verbetering van de gebruiksvriendelijkheid voor de users en integratie van het betalingssysteem. Ook qua marketing en verkoop steken we een tandje bij met concrete formats en producten. Nu we de nodige stabiliteit hebben werken we aan de kleine details en kunnen we snel schakelen. Er komen zelfs al aanvragen vanuit Hawaï en Australië binnen, het gaat dus hard!’, grijnst Symons.
Ojoo is modulair opgebouwd en binnenkort wordt de technologie ook verder opengesteld zodat externe ontwikkelaars er aan kunnen meebouwen. Een beetje vergelijkbaar met het systeem van WordPress dus.
‘De grootste uitdaging is nog het feit dat we zo uniek zijn dat onze voordelen moeilijk uit te leggen zijn in enkele woorden. Er bestaat nog geen dergelijke technologie die het mogelijk maakt om interactieve apps te bouwen, dus dat is missionariswerk’, besluit Symons.