De ontwikkeling van de Gentse start-up Teamleader een succesverhaal noemen is nog zacht uitgedrukt. Het bedrijf wist de afgelopen jaren durfkapitaal binnen te halen, zijn crm stevig uit te bouwen en te commercialiseren. Computable ging in gesprek met zaakvoerder Jeroen De Wit om achter het succesrecept van deze start-up te komen.
Teamleader gaat al mee sinds 2008, al was het toen nog een webdesignbedrijf opgericht door drie studentondernemers. Jeroen De Wit, Willem Delbare en Mathias De Loore zat het ondernemen duidelijk in het bloed. Het webdesignbedrijf liep uitstekend, maar meer en meer kregen de heren de vraag naar een goed systeem voor klantenbeheer en facturatie. Omdat de gevonden mogelijkheden ofwel te duur waren ofwel niet met mekaar gelinkt konden worden, besloten de drie zelf aan het ontwikkelen te gaan. Het begin van een mooi verhaal.
‘We besloten inderdaad zelf de handen uit de mouwen te steken en een systeem te bouwen om klanten te beheren, offertes en facturen te maken en langlopende projecten op te volgen’, geeft Jeroen De Wit, één van de co-founders aan. ‘In 2012 waren we zelf tevreden en lieten we Teamleader los op de markt. Onze toenmalige klanten wisten het te appreciëren en een razendsnelle groei werd ingezet.’
Continu in ontwikkeling
Slimmer werken is het uitgangspunt bij Teamleader. ‘Teamleader is veel meer dan een crm-tool. We willen onze klanten slimmer en effectiever laten werken’, zegt De Wit. ‘We bieden hulp aan, delen ervaringen en helpen mee met je bedrijfsproces te optimaliseren. Dat allemaal aan de hand van een slimme tool die constant wordt geüpdatet.’
‘Teamleader is ook niet enkel handig voor onze klanten, ook de klanten van onze gebruikers profiteren van het verhaal. Zo zijn er bijvoorbeeld onze cloudplatformen. Dit zijn portalen waar klanten van klanten handig zaken kunnen raadplegen. Cloudproject bijvoorbeeld, waar jouw klant zijn status van het project kan opvolgen. Of Invoicecloud, waarbij je makkelijk facturen online kunt laten betalen’, legt De Wit uit.
Teamleader evolueert nog elke dag en steeds meer in de richting van een platform. Api’s zorgen dat potentiële partners makkelijk kunnen koppelen. Het luisteren en feedback verzamelen van de klanten staat dan ook nog steeds centraal.
Elke founder zijn rol
‘Onze verschillende sterktes uitspelen, maakte vanaf het begin mee het verschil’, weet De Wit. ‘Al kort na de release van Teamleader in 2012 namen we onze eerste medewerker aan, maar zelf namen we ook heel wat taken op ons. Bovendien combineerden we er allemaal een aantal. Zelf tekende ik de eerste ontwerpen uit, waarmee ingenieurs Mathias en Willem dan aan de slag gingen. Het bizarre is: wij hadden nog nooit een crm gezien. Feedback van onze klanten was dan ook essentieel en dat blijkt nu ons grote voordeel. Onze software is gebouwd door een kmo voor kmo’s’, verklaart De Wit.
Investeren voor groei
De succesvolle start-up wist twee jaar na de lancering van Teamleader al het break-even punt te bereiken, maar dat was voor de heren niet voldoende. ‘Al vrij snel gingen we op zoek naar een bijkomende investeerder om onze groei te versnellen’, geeft De Wit aan. ‘Die vonden we in Fortino, het durfkapitaalbedrijf van onder andere Renaat Berckmoes en Duco Sickinge (beide ex-Telenet). Het eerste miljoen gaf ons uitbreidingsmogelijkheden. We gingen dan ook van een team van vijf naar twintig medewerkers een half jaar later. In mei 2015 haalden we nog eens 2,5 miljoen euro op. Dit wenden we aan om de Nederlandse en Duitse markt te benaderen.’
‘Investeren doen we overigens ook in mensen. We haalden een cfo, cmo, hr-manager en nog heel wat andere profielen aan boord. Voor elke afdeling in het buitenland stellen we ook een country manager aan, een soort mini-ceo van dat land’, doet De Wit een stukje personeelsstrategie uit de doeken.
Teamleader is ondertussen dan ook actief in vier landen, waarvan in drie met een eigen kantoor. Het team groeide dan ook exponentieel. Developers, sales, maar ook een content team een een customer success afdeling werden aan de onderneming toegevoegd.
Eerst Europa, dan de wereld
Momenteel telt Teamleader enkele duizenden kmo’s als klant en het aantal groeit elke dag. Zo werd het afgelopen kwartaal nog een groei van 40 procent opgetekend. ‘We zijn nu in vier landen aanwezig, maar daarmee stopt het uiteraard niet. Ook Spanje, Italië, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk willen we veroveren. Al blijft eigenlijk heel Europa het streefdoel’, glundert De Wit.
‘En waarom zou het daar stoppen? Spanje kan ook de Zuid-Amerikaanse markt ontsluiten. Maar voorlopig focussen we eerst op Europa, alles tegelijkertijd is niet haalbaar. Er moet immers steeds heel wat lokale research gebeuren en we bekijken ook altijd lokale integraties met bestaande pakketten. Onze leuze is niet voor niets: think global, act local’, besluit De Wit.
Het mag duidelijk zijn dat er nog heel wat toekomstplannen op de plank liggen bij Teamleader. Europa is er maar beter klaar voor!