Ads hebben een slechte reputatie, maar we staan nog maar aan het begin. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Advertenties op internet hebben veel veroorzaakt. Ze hebben e-commerce mogelijk gemaakt, ze hebben Google groot gemaakt. Tegelijkertijd hebben ze bepaalde verdienmodellen ondermijnd en hebben ze veel eindgebruikers geërgerd. Het jaarlijkse Internet Trends Report van de Amerikaanse risico-investeerder en analist Mary Meeker toont aan dat online-ads niet werken. Jongeren zijn bekend met adblocking software en overwegen die te gebruiken. Ze zetten het geluid van video-ads uit, en ze worden afgestoten door bedrijven die pre-roll reclames afdwingen.
Toch betekent ook dit niet het einde van online-ads, of die nu in tekstvorm, als grafische banners of als video’s worden geserveerd. Het commerciële belang, maar ook het fundamentele verdienmodel van veel internetbedrijven, weegt simpelweg te zwaar. Bovendien blijken millennials wel genegen om ads die zij leuk vinden flink online te delen. Marketers moeten ads dus verbeteren, wat ze ook zullen doen. Beter qua vorm, beter qua inhoud, maar ook beter gericht op de eindgebruikers. Online-ads staan nu in de kinderschoenen en gaan zich nog flink ontwikkelen. Wat vind jij?