Een succesvolle onderneming weet hoe de toekomst eruit ziet. Het is voor een onderneming van groot belang om grip te krijgen op de zakelijke uitdagingen van zowel vandaag als morgen. Maar wat met je werknemers? Hebben ondernemingen enig idee wie er binnen een decennium hun werkvloer zal betreden? Wat zijn de motieven van deze generatie Z? En wat beschouwen zij als de ideale technologische omstandigheden om in te werken?
De interesse in deze groep van digitale inboorlingen groeit. Belanghebbenden willen vat krijgen op deze groep, vooraleer ze hun grote doorbraak kennen op de arbeidsmarkt. Zo zijn ondernemingen die sterk afhankelijk zijn van technologie enorm benieuwd naar de relatie van hun toekomstige werkkrachten met it en hoe dit de werkvloer zal beïnvloeden.
Technologie als zuurstof
De toekomstige werknemers uit generatie Z zijn het ook niet gewend om met andere technologie te werken als de huidige werkvloer, maar ze zullen wel een totaal verschillende relatie met it hebben. Zo suggereert recent onderzoek dat generatie Z tot wel achttien uur per dag op verscheidene manieren met technologie bezig zijn en mediacontent opnemen. Daarbij komt nog dat ze als bezetenen multitasken, doorgaans wanneer ze dan ook nog eens online video-content bekijken. Ze zijn als het ware vergroeid met technologie, waar huidige generaties technologie vaak nog aannemen door een trend of gewoonweg uit noodzaak. Deze toekomstige werkkrachten volgen als het ware hun digitaal instinct.
Om in de toekomst efficiënt samen te werken met deze nieuwe golf aan talent moeten ondernemingen een evenwichtsoefening maken tussen twee cruciale zaken. Zo moet er werk worden gemaakt van een werkplek dat de beste en meest innovatieve werknemers aantrekt. Daarnaast is het van groot belang dat alle toestellen en bijhorende apps, die onlosmakelijk verbonden zijn met dé ideale werkplek, geen gevaar vormen voor de aanwezige data binnen ondernemingen.
Hoge verwachtingen
De knapste koppen van deze opkomende generatie willen werken voor ondernemingen die de meest vooruitstrevende technologieën omarmen – én een professionele aanpak tot technologie stimuleren die overeenstemt met hun persoonlijk gebruik van technologie. Dit betekent uiteraard niet dat een app als Snapchat als business communicatie-tool moeten worden geïntroduceerd. Ondernemingen moeten de voordelen van sociale media identificeren en inzetten om bepaalde platformen te creëren die persoonlijke interactie én onmiddellijke data-toegang mogelijk maken.
Het lijkt eenvoudig om deze technologische behoeften te verbloemen of zelfs weg te wuiven. Maar de impact van dit soort denken op zowel productiviteit als je bedrijfsprofiel valt niet te onderschatten. Ondernemingen die weigeren mee te stappen in de technologische leefwereld van generatie Z zullen het kruim van nieuwe talenten aan hun neus voorbij zien gaan.
Wat met veiligheid?
Zelfs wanneer je het volledige plaatje van deze nieuwe generatie eindelijk bevat, zal je als onderneming moeten nadenken over wat de hoogste prioriteit krijgt: veiligheid of technologische verwachtingen? Vooral omdat deze Z-tools vaak niet gepaard gaan met dezelfde adequate beveiliging als deze die nu gebruikt worden. Ook zijn deze toekomstige werknemers het gewend om technologisch gerelateerde werkproblemen zelf op te lossen met behulp van video tutorials of andere online kennis – wat kan leiden tot risico’s op het gebied van it.
Ondernemingen die dagelijks gebruik maken van gevoelige informatie mogen niet als een vogel voor de kat worden achtergelaten. Zo kunnen data-inbreuken een finaal nekshot betekenen in bepaalde sectoren. Zo kan bijvoorbeeld een data-inbreuk bij medische dossiers van een farmaceutisch bedrijf blijvende imagoschade berokkenen én op termijn het bedrijf op de knieën dwingen. Evenzo kan een DDoS-aanval op retailers hun diensten voor bepaalde tijd platleggen en zo cliënteel (definitief) naar de concurrentie leiden.
Verwachtingen versus veiligheid
We kunnen jammergenoeg met zekerheid stellen dat het aantal aanvalspogingen niet zal dalen in de toekomst. Hierbij komt dan ook nog het feit dat generatie Z op het punt staat de arbeidsmarkt te betreden. Het is dus niet zozeer de bedoeling een keuze te maken, maar eerder om op beide uitdagingen een antwoord te vinden.
De kunst zal er in bestaan om systemen op te zetten die generatie Z behoeden voor een verouderde – én voor hen vaak onbekende – relatie met technologie, waarbij eveneens persoonlijke en bedrijfsveiligheid in rekening worden gebracht. Deze aanpak is alleen mogelijk door technologie te ontwikkelen of aan te kopen die voldoet aan hun behoeften én de nodige beschermingsmechanismen bevat. Deze investeringen zullen op termijn zichzelf betalen door de betere bescherming tegen cybercriminaliteit en door beroep te kunnen doen op de meest getalenteerde werkkrachten.
Ondernemingen kunnen er niet omheen zich voor te bereiden op de toekomstige golf aan nieuwe werkkrachten. Doen ze dit niet, dan keert generatie Z hen de rug toe – én wie weet verlaat generatie Y dan ook het schip.
Pierre Dagneau, solutions manager bij Unisys