Voor 25 assistentiewoningen in het centrum De Zilverberk koos het OCMW van Berlare voor Nextel als integrator. OCMW-medewerkers genieten nu van een hedendaagse oplossing voor het mobiel gebruik van belangrijke interne ict-toepassingen. Bewoners kunnen in noodgevallen automatisch de verpleging waarschuwen.
OCMW Berlare zocht in 2015 een nieuwe leverancier voor telecomdiensten in De Zilverberk, een complex met 25 assistentiewoningen voor ouderen. Zoals de wet op de overheidsopdrachten bepaalt, besloot het OCMW om vergelijkbare offertes op te vragen bij minstens drie kandidaat-leveranciers. De keuze ging uiteindelijk naar Nextel.
Automatische alarmmelding in noodgevallen
Een telefooncentrale bedient voortaan elk van de 25 assistentiewoningen in De Zilverberk. Nu kunnen de bewoners gratis intern naar elkaar bellen. Via een buitenlijn kunnen de bewoners privé-oproepen doen. Ze beschikken tegen betaling over een eigen oproepnummer en een aangepast telefoontoestel met grote toetsen.
Nextel zorgde ook voor de integratie van het bestaande Televic-alarmoproepsysteem, dat ervoor zorgt dat de oudere bewoners een armband met een alarmknop dragen. In noodgevallen wordt de verpleging in het woonzorgcentrum daarmee automatisch verwittigd.
‘Tot voor kort waren de bewoners in feite verplicht om zelf een telefoonlijn in eigen beheer aan te schaffen, wat een hogere kost voor hen betekende’, aldus Geert Verhulst. ‘Nextel heeft ervoor gezorgd dat het alarmoproepsysteem geïntegreerd is met de nieuwe telefooncentrale. Daardoor kan men vanuit het WZC Ter Meere, dat zeven kilometer verwijderd is, de bewoners altijd bereiken. Na een oproep via het bestaande televic-alarmoproepsysteem kan men handenvrij communiceren.’
Interne toepassingen binnen handbereik
Wekelijks komen de woonassistenten van het OCMW Berlare op bezoek in De Zilverberk. Om de lopende dossiers van bewoners zo vlot mogelijk op te volgen, maken ze gebruik van interne toepassingen van het OCMW, waaronder het cliëntopvolgsysteem van New Horizon. Nextel bood hiervoor een oplossing met Nextel Smart Connection.
‘Voordien hadden we hiervoor een oplossing op basis van vpn-verbindingen (virtual private network) in gebruik, over het publieke 3G-datanetwerk. Voor onze gebruikers was de inlogprocedure echter omslachtig en de snelheid van de verbinding was traag’, herinnert Verhulst zich. ‘Met Nextel Smart Connection maken onze mobiele gebruikers nog steeds een verbinding over het publieke 3G-datanetwerk, maar met dezelfde gebruikservaring als een lokale verbinding.’
Voor Nextel Smart Connection heb je enkel een browser en een toestel naar keuze nodig, met een dataverbinding. Dit kan ook een smartphone zijn, of een ‘bring-your-own’-toestel. ‘We moeten geen software meer installeren op het toestel en de verbinding is merkelijk sneller dan via vpn. Dit is voor ons een waardevolle uitbreiding van onze telecominfrastructuur, in de eerste plaats voor de woonassistenten en voor twee medewerkers die halftijds voor de gemeente Berlare en halftijds voor het OCMW werken. De kans is groot dat we het gebruik van Nextel Smart Connection nog fors gaan uitbreiden binnen het OCMW, door de toepassing ook voor huisbezoeken te gaan gebruiken.’
Opleiding en actieve ondersteuning
De installatie van de nieuwe telecominfrastructuur verliep vlot. Nextel zorgde voor een korte technische opleiding over de geïnstalleerde producten, zodat sommige beheertaken door het OCMW zelf uit te voeren zijn.
ICT-beurzen
Computable.be is hoofdmediapartner van de gecombineerde ict-beurzen Infosecurity Belgium, Storage Expo en The Tooling Event op woensdag 15 en donderdag 16 juni te Brussels Expo. Nextel is tijdens deze beurs te vinden op stand 03.C115.