Software, dagelijks maken we er in alle mogelijke toepassingen gebruik van. Dat is de evidentie zelve. Maar dat al die software uitvoerig getest moet worden, daar is al heel wat minder over geweten. Dat daar een booming business achter schuilgaat al helemaal niet. En toch is dit de markt waar start-up Brightest in actief is. Tijd voor een blik achter de schermen van deze gespecialiseerde software tester.
Net uit de startblokken
De start-up Brightest is pas sinds begin dit jaar actief en staat dus nog echt in de kinderschoenen. Dat de start-up toch onmiddellijk snelheid kon ontwikkelen dankt het aan Gumption, de Kontichse incubator, waar het bedrijf onderdak vond. ‘Gumption gaf ons inderdaad een stevige basis om van te vertrekken’, geeft Pieter Chiau aan, die samen met Koen De Wilde het bedrijf opstartte.
‘Niet alleen investeerde Gumption mee in het bedrijf, ze zorgen ook voor de nodige omkadering. Vanaf dag één beschouwen we software testen als een vak apart. Daar ligt dan ook onze focus, want met de opkomst van nieuwe digitale technologieën zoals mobile, cloud en big data wordt testing enkel maar complexer. We bieden zowel traditionele menselijke testing aan, als betaalbare oplossingen voor het automatiseren van testprocessen. We hebben meer dan 25 jaar ervaring in de achterzak, we denken dus wel te weten waar we over spreken’, geeft Chiau aan.
Expertise te over
Al van bij de start trokken de founders twee consultants mee aan boord. ‘Ondertussen zijn we met tien vaste medewerkers, we gaan dus snel’, zegt Chiau. ‘Bovendien kunnen we ook terugvallen op een netwerk van meer dan vijftig freelancers. Commercieel zijn we nog in volle ontwikkeling en dat zetten we steeds verder op punt. Onze ambitie blijft immers om eind dit jaar al break-even te draaien. We kijken dan ook steeds uit naar jong talent om onze groei te ondersteunen’, kijkt Chiau alvast in de toekomst.
Eigen tools maken het verschil
Naast de meer traditionele software testing en softwareoplossingen heeft Brightest met Glue een tool in handen om testprocessen te automatiseren. Deze werd ontwikkeld door Hifluence, een zusterbedrijf uit de Gumption groep. ‘Deze tool commercialiseren we momenteel samen met onze andere oplossingen. Met Glue mikken we resoluut op het kmo-segment waar andere oplossingen vaak te duur uitvallen. Wij bieden een volwaardig en betaalbaar alternatief en dat weet de markt wel te smaken. Het is in elk geval een alternatief voor de gestandaardiseerde pakketten van veel collega’s’, meent Chiau.
Uitgroeien tot de referentie
‘De referentie worden in onafhankelijke software testing, daar gaan we voor’, beweert Chiau stellig. ‘Objectief en gespecialiseerd zijn daarbij onze kernwoorden. We willen dan ook blijven innoveren, inspelen op nieuwe technologieën en een community van gelijkgezinden uitbouwen, waar kennis met elkaar gedeeld kan worden.’
Dat Brightest ambitieus is daar bestaat geen twijfel over. ‘Momenteel zitten we perfect op schema. Zowel qua zakencijfer als aantal personeelsleden varen we op koers’, geeft Chiau aan. ‘Tegen eind dit jaar willen we vijftien vaste medewerkers aan boord hebben om dat aantal in 2017 nog eens te verdubbelen. Al blijft het vinden van de juiste medewerkers één van de grootste uitdagingen. Software testing wordt nog al te vaak onderschat, maar het vergt heel wat capaciteiten en kennis. In deze nichemarkt de witte raven vinden, het is een kunst’, besluit Pieter.
Een kunst die Brightest blijkbaar beheerst. Jonge afgestudeerden krijgen dan ook een mooi opleidingstraject en de kans om continu bij te leren. Zelfontwikkeling staat immers centraal.
Brightest lijkt ondanks het feit dat ze pas net komen kijken alvast een veelbelovende start te hebben gemaakt. Een verhaal waarover het laatste nog niet geschreven is.