‘De kracht van Sogeti zit 'm in ons dna: we combineren een sterke focus op onze lokale klanten met een model van wereldwijde dienstverlening. Voeg daar een heel flexibele organisatie aan toe die op meerdere domeinen haar mannetje kan staan en je krijgt een samenspel waar altijd een winnende troef uit komt’. Aldus Eric de Saqui de Sannes, ceo van Sogeti België en Luxemburg.
Sogeti, een filiaal van het beursgenoteerde Capgemini, werd in 1967 opgericht door Serge Kampf (die enkele maanden geleden overleed). Vandaag telt de groep meer dan twintigduizend medewerkers verspreid over vijftien landen met een omzet van 1,7 miljard euro. Sogeti biedt oplossingen aan rond testing, business intelligence & analytics, mobile, cloud en cybersecurity. In België en Luxemburg samen telt het bedrijf zo’n 2100 mensen die dit jaar voor een omzet van om en bij 110 miljoen euro zullen zorgen waarvan 52 procent in Luxemburg en 48 procent in België.
Dicht bij de klant
Eind vorig jaar nam Eric de Saqui de Sannes het roer over na een verblijf van vier jaar bij Capgemini Hongkong. Hij keerde daarmee terug naar zijn oude liefde, Sogeti, waar hij tien jaar aan de slag was vóór zijn Aziatische periode. ‘Wat mij altijd aangetrokken heeft in Sogeti is de nauwe banden die er zijn met de klanten, het is een erg flexibele organisatie die echt dicht bij zijn klanten aanleunt. Wat mij ook interesseert bij Sogeti is de kennis die opgebouwd is rond meerdere grote technologieën waardoor wij in staat zijn onze klanten bij te staan op verschillende informaticadomeinen. Wij kunnen bijgevolg problemen aanpakken op het vlak van zowel infrastructuur en cloud als testing, digital, en vooral in de BeLux ook cybersecurity’.
De belangrijkste activiteit in onze regio is volgens de ceo procentsgewijs infrastructuur en cloud dat 47 procent van de omzet vertegenwoordigt. ‘En dat omvat zowel serviceplatformen als infrastructure as a service (IaaS) en software as a service (SaaS), alles rond cloudtechnologieën. Daarna komt het digitale waar in onze software factory onder meer gewerkt wordt rond de ontwikkeling op het vlak van technologieën als Java en .NET, en ook rond business intelligence (bi) en enterprise content management (ecm), alles samen zo’n 27 procent van onze omzet. Daarnaast is er nog testing, meer en meer ook gespecialiseerde testing zoals performance testing, automation testing, en ook DevOps want de klanten vragen steeds meer een aanpak die op de grens zit tussen ontwikkeling en testen. Dat vertegenwoordigt 16 procent van onze activiteiten. En last but not least security dat dus nog zo’n 10 procent inneemt, met onder meer consulting, security assessment, en ook voor een belangrijk deel monitoring services. Speciaal daarvoor hebben we een SOC, een Security Operations Center opgericht in Luxemburg dat vandaag voor klanten in zowel België en Luxemburg als in een aantal andere landen werkt, vorig jaar onder meer ook voor Duitsland.’
Samenwerking
Niemand kan vandaag in de ict-wereld nog zonder partners en dus heeft Sogeti de voorbije jaren grote allianties afgesloten met IBM en Microsoft en partnerships met onder meer Oracle en HP. ‘En die samenwerking speelt ook in de BeLux’, bevestigt De Saqui de Sannes. ‘Voor Microsoft bijvoorbeeld zijn wij betrokken bij de ontwikkeling en de toepassing van het Azure-platform. En ook voor de implementatie van workspaces, we bieden workstation as a service (WaaS) aan waar we veel Windows 10 gebruiken en onze klanten helpen om te migreren naar het nieuwe besturingssysteem. Wat IBM betreft werken we hier veel rond security en met name rond de implementatie van QRadar en van de cloud met SoftLayer. Vertrekkende van onze Cloudfactory maken wij applicaties cloud-ready en transformeren die dan naar de cloud.’
Vooral overheid
De ceo vindt het belangrijk dat zijn organisatie vandaag zowel de grote bedrijven kan aanspreken als de kmo’s. ‘Die laatsten zijn voor ons immers erg interessant omdat het vaak de ‘early adopters’ van nieuwe technologieën zijn die ook als eerste overstappen van de private naar de public cloud in een hybride cloud omgeving. Maar onze sterkste sector is vandaag wel de overheid met de Europese instellingen die al zo’n 30 procent van onze omzet vertegenwoordigen. Begin dit jaar heeft Sogeti Luxembourg trouwens nog een groot contract binnengehaald bij de Europese Commissie rond big data waarbij wij steun gaan verlenen aan de Eurostat Task Force Big Data rond het gebruik van big data in de Europese statistieken. Naast de overheid zijn we sedert kort ook erg actief in de financiële dienstensector die zowel in België als in Luxemburg het marktsegment is dat de meeste it-aankopen doet. En verder werken we in België ook voor energie- en nutsbedrijven, de gezondheidszorg, en ook voor de automobielsector waar we een paar grote klanten hebben.’
De Saqui de Sannes schrijft het succes van Sogeti vooral toe aan de unieke aanpak. ‘Het ‘unique selling point’ van Sogeti is dat we een heel flexibele en soepele structuur hebben met een erg gemotiveerde ploeg die de klanten van heel dichtbij volgt en bijstaat en hen op alle mogelijke manieren helpt om zich aan te passen aan de nieuwste evoluties, zowel op de markt als op het vlak van technologie.’ Een sterke troef is volgens hem ook SogetiLabs, een intern onderzoeksinstituut met basis in Nederland dat zich momenteel onder meer bezighoudt met onderzoeken rond robotica om te kijken hoe die technologieën gaan evolueren en hoe zowel Sogeti zelf als de klanten op die vernieuwingen kunnen inspelen. Op 9 juni organiseert Sogeti zelfs een conferentie in België rond robotica.
Commercieel verder uitbouwen
Voor het lopende jaar concentreren de activiteiten van Sogeti in België en Luxemburg zich volgens De Saqui de Sannes rond vier grote assen. ‘Op de eerste plaats willen we onze commerciële organisatie nog meer op onze klanten afstemmen door executive accounts te creëren die zich elk focussen op één tot maximaal drie klanten, en voor hen dan oplossingen op maat uitwerken. En uiteraard zijn er de vier grote thema’s waar wij aan blijven werken – security, testing, cloud en digital. Ook de global delivery mogen wij niet uit het oog verliezen, we willen onze klanten altijd de beste oplossing bieden met de beste kosten/opbrengst verhouding, en daar kunnen we maximaal de grootte van onze groep uitspelen en diensten aanbieden die niet alleen uit België en Luxemburg maar ook uit de rest van de groep wereldwijd kunnen komen – dat is toch een sterke concurrentiële troef. En tenslotte is er ook nog onze flexibiliteit die voor mij echt cruciaal is, zowel intern als naar onze klanten toe.’