Ict-gigant IBM gebruikt gegevens over het weer voor bedrijfstoepassingen. Daarmee kunnen bijvoorbeeld detailhandelaren, verzekeraars, agrariërs en autofabrikanten gerichte analyses maken over weersomstandigheden en hun bedrijfsvoering daarop aanpassen.
Tijdens het evenement IBM Business Connect 2016 in Maarssen toonde directeur Paul Walsh van het in januari 2016 door IBM overgenomen bedrijf Weather Company verschillende toepassingen. Het bedrijf beschikt over een grote databron van meteorologische gegevens en klimaatmodellen die geïntegreerd worden in bedrijfstoepassingen. De data wordt gekoppeld aan allerlei toepassingen van supercomputerplatform Watson.
The Weather Company startte begin jaren tachtig in de VS met The Weather Channel, een 24-uurs tv-station met uitzendingen over weersvoorspellingen. Vervolgens heeft het bedrijf zich ontwikkeld tot zakelijk leverancier voor weerdata en analyses. Het levert ook weer-apps aan consumenten en heeft naar eigen zeggen vierhonderd miljoen Apple-gebruikers en achthonderd miljoen Android-klanten.
Het bedrijf dat onderdeel is geworden van IBM maakt onder meer gebruik van gegevens van vliegtuigen in de burgerluchtvaart, honderd aangesloten meteorologen en tweehonderdduizend weerstations van een netwerk van burgers die vaak over geavanceerde meetinstrumenten en weerstations beschikken. Met die middelen heeft het de atmosfeer in kaart gebracht en levert het realtime informatie op lokaal niveau (rond de vijf vierkante kilometer nauwkeurig).
Actie ondernemen
Walsh toonde tijdens zijn presentatie onder meer de toepassing van een medicijnleverancier die door nauwkeurige voorspellingen over hooikoorts en de koppeling van een marketingcampagne voor medicijnen tegen hooikoortsklachten de verkoop een boost kon geven.
Walsh: ‘In plaats van het oude paradigma waarbij bedrijven geen andere keuzes hadden dan weersomstandigheden te vermijden of te ondergaan, kunnen ze nu door analyses betere beslissingen nemen, anticiperen en actie ondernemen.’
Als voorbeeld noemt hij een verzekeraar die bij een zeer plotselinge lokale hagelbui zijn klanten via een app waarschuwt om de auto binnen te zetten. Daarmee zouden de claims de helft minder zijn als bij een situatie waarin de bui niet was voorspeld en autobezitters niet gewaarschuwd waren. Bedrijven kunnen ook sneller inspringen op seizoensinvloeden en loyaliteitsprogramma’s en kortingen koppelen aan het weer. Volgens Walsh, die tot 1997 als meteoroloog werkte bij de Amerikaanse luchtmacht, moeten bedrijven en organisaties opnieuw nagaan hoe weersvoorspellingen impact kunnen hebben op hun bedrijfsprestaties.