Business intelligence (bi) biedt tegenwoordig steeds meer mogelijkheden voor datamanagement en het verstrekken van inzichten aan de hele organisatie. Die combinatie kan het succes van bi aanzienlijk vergroten en voor betere roi zorgen. Maar naast al die voordelen is er ook nog de nodige verwarring over hoe je de mogelijkheden van bi-tools het beste kunt benutten. Hier zijn vijf vragen waarmee bedrijven de voordelen van bi voor hun organisatie kunnen benutten.
Door de brede toepassingsmogelijkheden van business intelligence kan het soms moeilijk zijn om de meerwaarde ervan eenvoudig uit te leggen. Het is bovendien van belang om vooraf eerst goed te evalueren welke bi-tools het beste aansluiten op de behoeften van een organisatie. Om dit helder te krijgen, volgen hier vijf vragen die elke bi-manager moet stellen als hij zoekt naar een geschikte bi-oplossing of de bestaande omgeving wil uitbreiden.
1. Hebben medewerkers in uw hele organisatie behoefte aan een manier om snel en eenvoudig gestroomlijnde rapportages, analyses en dashboards op te stellen?
Bi-managers zijn altijd op zoek naar oplossingen waarmee hun gebruikers sneller en beter data kunnen organiseren om daar snel inzichten uit te halen. Kies altijd voor een oplossing die gestroomlijnde dashboards biedt met een gebruiksvriendelijke interface. Hiermee kan iedereen snel en op een prettige manier toegang krijgen tot informatie en rapportages die voor hem relevant zijn. Daarnaast is het belangrijk voor gebruikers dat die toegang zich niet beperkt tot enkel hun werkcomputers, maar ook beschikbaar is op hun eigen (mobiele) apparaten. Dit verhoogt de acceptatie van de oplossing door gebruikers en bevordert samenwerking.
2. Is het nodig dat de bi-oplossing door veel mensen binnen uw organisatie gebruikt kan worden om hun samenwerking te verbeteren en nieuwe inzichten bloot te leggen?
Een bi-oplossing moet boven alles schaalbaar zijn. Dit houdt niet alleen in dat de hoeveelheid beheerde gegevens eenvoudig uitgebreid moet kunnen worden, maar ook dat het aantal gebruikers gemakkelijk verhoogd kan worden. Daarbij geldt ook dat de oplossing ondersteuning moet bieden voor verschillende typen gebruikers, zoals zakelijke gebruikers, it-professionals en leidinggevenden. Die hebben allemaal hun eigen specifieke behoeften, vaardigheden en aandachtsgebieden. Door al deze verschillende gebruikers toegang te geven tot bi worden hun individuele perspectieven zichtbaar. Dit kan veel nieuwe inzichten opleveren die eerder gemist werden, doordat er alleen op bepaalde onderwerpen werd gefocust.
Voor een optimaal resultaat moet een bi-oplossing verder brede samenwerking binnen de organisatie en grotere datasets ondersteunen. Een goede bi-tool biedt toegang tot gegevens uit meerdere bronnen en brengt die bij elkaar in één eenvoudig te beheren centrale locatie. Hiermee kunnen mensen binnen de hele organisatie op een gebruiksvriendelijke manier toegang krijgen tot de gegevens die voor hen relevant zijn. Door de informatievoorziening op deze manier te verbeteren, kan er sneller gereageerd worden op nieuwe trends.
3. Wilt u gefragmenteerde bi-oplossingen consolideren in één organisatiebreed platform?
Een grote beperking bij het creëren van een schaalbare bi-oplossing, is dat er vaak veel gegevens verspreid binnen een organisatie zijn opgeslagen. Denk bijvoorbeeld aan spreadsheets op fileservers of informatie in allerlei verschillende gescheiden databases. Door een geconsolideerd bi-platform te gebruiken, kunnen gebruikers gemakkelijker toegang krijgen tot al die gegevens. Bovendien leidt het tot veel minder beheerlast voor het onderhouden van die verschillende systemen. Bi-managers zouden daarom een oplossing moeten zoeken die alle gegevens consolideert in een enkele, toegankelijke locatie, en daarnaast de processen voor data governance en compliance verbetert en standaardiseert.
4. Maakt u zich zorgen over de mogelijke risico’s met betrekking tot de veiligheid en integriteit van uw data-omgeving?
De controle over data en wie er toegang tot heeft, moet bij voorkeur centraal beheerd worden op basis van rollen en content. Dit zorgt voor een optimale beveiliging en gegevensintegriteit, maar zorgt er tegelijk voor dat informatie beschikbaar gemaakt kan worden aan diverse gebruikersgroepen. Om voorbereid te zijn op mogelijke veranderingen in de technologische standaarden of organisatorische behoeften, is het belangrijk om een oplossing te zoeken die zowel on premise als in de cloud gebruikt kan worden. Met een centraal beheerd bi-platform, waarin de gegevens in één systeem zijn geconsolideerd, wordt het naleven van compliance en het controleren van security vereenvoudigd, en daarnaast biedt het meer flexibiliteit.
5. Zoekt u een bi-tool die de meest brede set aan analytics-services biedt?
Op het moment dat uw bi-oplossing is geïntegreerd met uw analytics-services, dan levert dit veel ingebouwde functionaliteit op. Hierbij kan gedacht worden aan wizards, data slicers, en filters die toegang geven tot een breed aanbod van gegevens vanuit uit de hele organisatie. Door een geïntegreerde bi-tool te gebruiken, ontstaat er een veel grotere synergie voor het creëren van analyses, rapporten en dashboards. Veel bi-managers zoeken daarom een enterprise platform dat meerdere gegevensbronnen bij elkaar brengt en standaardiseert in een enkel centraal beheerd platform. Dit geeft gebruikers in vogelperspectief een overzicht van uw gegevens, maar biedt tegelijk ook drill-down-mogelijkheden. Ten slotte is het belangrijk dat de oplossing eenvoudig aan meer personen beschikbaar gesteld kan worden, van zakelijke gebruikers tot managers en bi-professional. Dit leidt tot betere samenwerking in de hele organisatie, zeker als dat platform ook nog gebruiksvriendelijk is. Met zo’n platform kan bi meerwaarde bieden aan de hele organisatie.