Consumenten hebben weinig vertrouwen in de beveiliging van persoonlijke gegevens door bedrijven, maar ze handelen daar niet naar. In ruil voor gratis diensten zijn ze bereid allerlei gegevens af te staan. Dat is de paradox die naar voren komt uit onderzoek van aanbieder van applicatie delivery-diensten F5.
Ruim driekwart van de ondervraagden (70 procent) is bezorgd dat hun data in de verkeerde handen kan vallen en 64 procent is ervan overtuigd dat hun privacy in het gedrang is. De meeste angst hebben respondenten voor social media-merken en marketingbedrijven. 75 procent van de ondervraagden verklaart dat zij aanbieders van sociale media-diensten en marketingbedrijven niet vertrouwt als het gaat om de behandeling van persoonlijke gegevens. Slechts 21 procent is ervan overtuigd dat deze bedrijven de gegevens van de consument ook daadwerkelijk efficiënt kunnen beschermen tegen hackers.
Ondanks die argwaan handelen consumenten vaak anders. Om gratis gebruik te kunnen maken van de diensten van een bedrijf worden angsten over de beveiliging van persoonsgegevens gemakkelijk aan de kant geschoven. Zo blijkt meer dan de helft van de ondervraagden bereid te zijn om de geboortedatum (53 procent), burgerlijke staat (51 procent) en persoonlijke interesses (50 procent) te delen. In het Midden-Oosten was de helft van de ondervraagden zelfs bereid zijn of haar mobiel nummer te geven. Daartegenover verklaarde bijna een vijfde deel van de ondervraagden (18 procent) dat ze totaal geen persoonlijke gegevens delen. De consumenten uit het VK lopen hierin met een aandeel van 33 procent voorop.
‘Banken meest betrouwbaar
De respondenten zien banken als de meest betrouwbare bedrijven (76 procent). In vergelijking met andere sectoren achten ze die financiële instellingen het beste in staat om data te beschermen. Toch is er een zekere ontevredenheid met betrekking tot de gebruikte methodes om data te beschermen. De consument is van mening dat banken (77 procent), gevolgd door bedrijven uit de gezondheidssector (71 procent), de publieke sector en de overheid (74 procent), meer inspanningen moeten verrichten om veiligheid te bevorderen. Zo vindt twee derde van de ondervraagden dat bedrijven en organisaties hun authenticatie moeten verbeteren voor meer veiligheid. ‘Er zijn grote verschillen tussen de typen bedrijven, die mensen vertrouwen als het gaat om de bescherming van persoonlijke gegevens. De traditionele spelers zoals banken of overheidsinstanties worden veruit als het meest betrouwbaar ingeschaald’, aldus F5’s chief information security officer (ciso) Mike Convertino.
Toch delen consumenten massaal hun persoonlijke gegevens via sociale media. ‘En laat dat nu nét het type bedrijven zijn dat ze het minst vertrouwen als het gaat om de bescherming van persoonlijke data. Driekwart van de ondervraagden geeft aan dat hij of zij geen vertrouwen heeft in de manier waarop sociale media-diensten met hun data omspringen. Toch stemt 53 procent van de ondervraagden in met het delen van data in ruil voor gratis diensten. Dat is een opvallende paradox’, aldus Convertino.
Veiligheid belangrijker dan privacy
Ook zochten de onderzoekers naar de balans tussen veiligheid en privacy. In de nasleep van het debat tussen Apple en de FBI over het unlocken van een iPhone die gebruikt is door terroristen en de kwetsbaarheid die het delen van het beveiligingsalgoritme heeft voor de privacy van alle andere iPhone-gebruikers was ook een stelling opgenomen in het onderzoek.
43 procent van de ondervraagden is het eens met de stelling dat de nationale veiligheid belangrijker is dan de persoonlijke privacy en dat technologiebedrijven de overheid in bepaalde situaties toegang moeten geven tot geblokkeerde toestellen. Die cijfers waren het hoogst in de Benelux (49 procent) en het VK (50 procent) Een land als Saudi Arabië scoorde beduidend lager (37 procent).
Het belang van de nationale veiligheid scoorde hoger dan de privacy van consumenten (met 12 procent), maar er is flink wat onenigheid over wie de verantwoordelijkheid draagt als het gaat om de bescherming tegen cyberterrorisme. Meer dan een vijfde van de consumenten (21 procent) is van mening dat iedereen voor zijn eigen bescherming moet instaan, terwijl meer dan tee op de vijf (43 procent) vindt dat het de taak is van de overheid om zijn burgers te beschermen.
Verantwoordelijkheid
De onderzoekers concluderen: ‘Het is maar de vraag of consumenten ten volle beseffen dat zij een vitale rol spelen in de bescherming tegen externe bedreigingen, en er is nog een lange weg te gaan in het verdelen van de verantwoordelijkheid.’
Het onderzoek onder zevenduizend respondenten is gepresenteerd tijdens de F5 Agility-bijeenkomst die 17 en 18 mei 2016 plaatsvindt in Wenen.