Nu de verkoop van de Apple goudhaantjes zoals de iPhone stagneert en zelfs marktaandeel verliest in de consumentenmarkt, probeert Cupertino zich in de zakelijke markt in te werken. Het is de vraag of dat niet rijkelijk laat is, mogelijk zelfs te laat.
Vorige week kondigden SAP en Apple aan dat ze samen zullen werken, zodat zakelijke apps op de iPhone en iPad ook zullen kunnen inspelen op het Hana Cloud Platform. Nog voor eind dit jaar zouden ontwikkelaars met de nodige tools van start kunnen gaan. Dat er voor SAP wordt gekozen mag niet verbazen. SAP staat met het Hana-platform reuzensterk. Voor België geldt dan nog dat het een SAP-land bij uitstek is, zoals blijkt uit de recente studie in opdracht van Computable.
Maar België is, en daar staat het in de bedrijfsmarkt niet alleen, ook bij uitstek een Microsoftland. En Microsoft heeft, in tegenstelling tot Apple altijd de zakelijke markt en de publieke sector gekoesterd. Ik ken nauwelijks grote corporate ondernemingen die niet op Microsoft draaien. Apple heeft door zijn starre verkoopspolitiek (amper kortingen voor grote volumes) nooit een voet aan de grond gekregen.
Meer nog, het negeerde de zakelijke markt volkomen. Zo ergerde het ook iedere cio of andere it-beslissingsnemers dat Apple nooit aanwezig was, zelfs een verbod kreeg van Cupertino, op grote Awardsuitreikingen, ook al werden ze uitgeroepen tot meest innovatieve onderneming van het jaar. Die arrogantie werd niet erg geapprecieerd door de it-gemeenschap, en terecht.
Inmiddels merk ik dat grote onderneningen zoals De Persgroep, die destijds elke journalist uitrustte met een iPhone, inmiddels ook overgeschakeld zijn naar een Android-oplossing. Uit een studie van Computable begin dit jaar blijkt dan ook dat Belgische bedrijven afstappen van de Apple-oplossingen.
Voorlopig heeft de samenwerking met IBM (zomer van 2014) en Cisco (september 2015) ook niet veel brokken gemaakt. Als Apple zich wil inwerken in de zakelijke markt zal het ook moeten leren luisteren naar de grote corporate-ondernemingen, mogelijk ook zijn prijzen aanpassen, maar vooral, zich niet enkel focussen op de iPhone en de iPad. Ook de iMacs en de laptops zijn dringend toe aan innovatie (en niet alleen een beter scherm of een dunner toestel) én prijzen die de concurrentie beter kunnen bijbenen in de zakelijke markt. Dat is uiteraard een niet zo makkelijke strategische keuze want dat heeft ook een impact op de consumermarkt.
Een ding is zeker, de bedrijfsmarkt ligt niet te wachten op een nieuwe versie van de Apple iWatch. Benieuwd of Tim Cook daar wakker van ligt. Hij zal iets beters uit zijn hoed moeten toveren om de zakelijke markt te overtuigen.
Het prijskaartje voor een Mac in een enterprise omgeving is eigenlijk een non-issue.
Sinds de samenwerking met Apple is IBM van een Microsoft-centrische onderneming geëvolueerd naar het Mac platform. Op dit moment rolt IBM WW 1900 Macs per week uit. Eind vorig jaar waren er 130.000 Macs en IOS-toestellen in roulatie bij IBM, ondersteund door een helpdesk van welgeteld 24 personen ! Mac gebuikers doen veel minder beroep op de helpdesk (5% voor Mac tov van 40% voor MS). Maw door de hele roll-out naar Mac, bespaart IBM een pak IT-kosten.
Of zoals Fletcher Previn, IBM VP Workplace-as-a-Service het zei:“Every Mac that we buy is making and saving IBM money.”
Bron: http://www.jamfsoftware.com/blog/mac-ibm-zero-to-30000-in-6-months/