Slechts een kwart van de Belgische bedrijven besteedt hun it-budget aan nieuwe ontwikkelingen. Dat blijkt uit de Technobarometer van SAP Belux, die is gebaseerd op een bevraging van tweehonderd bedrijven.
De meeste bedrijven hebben wel de intentie om te investeren, maar de it-afdeling is er nog te weinig bij betrokken. Hoewel slechts een kwart van het it-budget naar nieuwe ontwikkelingen gaat, meent meer dan de helft van de bedrijven sterk of zelfs zeer sterk te investeren in innovatie. De manier waarop bedrijven denken om te gaan met innovatie, strookt dus niet met de werkelijkheid.
Wel geven vier op vijf bedrijven aan de komende jaren te willen investeren in innovatieve technologie. In Wallonië ligt dat aantal zelfs hoger dan in Vlaanderen. Ook verwacht ongeveer één vijfde van hen het komende jaar digitale innovaties die hun sector grondig zullen veranderen. De meeste van die bedrijven zien de komst van mobiele applicaties als grootste ‘bedreiging’, samen met het meer mobiel maken van hun diensten en activiteiten.
Innoveren om te concurreren
Belgische bedrijven innoveren hoofdzakelijk om hun kosten te verlagen, meer winst te maken en de concurrentie voor te blijven. Zij zien innovatie dus vooral als een manier om hun concurrentiepositie te versterken. Nieuwe markten aanboren blijkt minder belangrijk, al noemt 60 procent van de respondenten dit toch nog als reden.
Bij digitale innovatie denken bedrijven op de eerste plaats aan cloud computing. Daarna volgen mobiliteit, erp, het updaten van hardware en het digitaliseren van processen. Bijna de helft van de Belgische bedrijven geeft aan gebruik te maken van cloud computing, al bestaan er grote verschillen tussen de regio’s: in Wallonië en Brussel is de cloud beduidend meer ingeburgerd (60 procent van de bedrijven maakt er gebruik van) dan in Vlaanderen (37 procent). 37 procent van de Belgische bedrijven durft zelfs al bedrijfskritische toepassingen te draaien in de cloud.
IT-afdelingen weinig betrokken
Uit de enquête blijkt dat slechts 20 procent van de it-afdelingen van zichzelf vindt dat zij een leidende rol speelt bij het bepalen van de bedrijfsstrategie voor innovatie. Dat aantal ligt iets hoger in Vlaanderen (21,5 procent) dan in Brussel (19,2 procent) en Wallonië (17,9 procent). Meer dan de helft van de it-afdelingen beschouwt zichzelf eerder als ‘volger’ en voert enkel de strategie uit die elders in het bedrijf werd beslist.
In 4 op 5 bedrijven ligt de verantwoordelijkheid voor innovatie dan ook bij de directie en worden de besluiten op dat gebied genomen door het hoger management of door het managementteam. In Waalse bedrijven is er vaker een aparte innovatieafdeling en een externe consultant die mee aan de innovatiekar trekt. Toch kan it ook daar nog een grotere rol spelen in de innovatiestrategie van bedrijven.