Mede door de toename van public cloud-diensten in het afgelopen jaar is de populariteit onder de bedrijven voor cloud aan het stijgen. Momenteel maakt reeds 20 procent van de bedrijven in België al gebruik van één of andere cloudoplossing.
Sommigen beweren dat cloud en ‘as a service’ rechtstreeks aan de eindklant worden verkocht. Maar volgens IDC is de realiteit dat meer dan 55 procent van de verkoop van cloud verloopt via de channel.
Toch blijkt dat je niet altijd terecht kunt bij de traditionele it-reseller en systeem integrator. Veelal komt dit ter bescherming van de diensten die zij al jaar en dag aanbieden en bij u op kantoor geïnstalleerd worden. Onbekend is vaak onbemind, en niet alle resellers hebben voldoende kennis in huis om de bestaande it-systemen te koppelen aan de cloud.
Daarnaast zie je een toename van clouddiensten die worden afgenomen binnen het bedrijf door andere gebruikers buiten de it-afdeling om. Nummer één reden hiervoor is dat it te traag reageert op de noden van de business. Door deze verandering in koopgedrag van het bedrijf of ondernemer zal de traditionele it-kanaal steeds meer buiten spel worden gezet.
Zij praten immers nog steeds met de it-afdeling binnen het bedrijf, terwijl het bedrijf zelf ondertussen al duchtig inkopen aan het doen is in de cloud. Het lijkt haast niet te geloven, maar ondertussen worden al meer dan 65 procent van alle technologische beslissingen in een bedrijf genomen, of sterk beïnvloed door personen zonder enige affiniteit met it.
De traditionele it-systeem integrator of reseller is stil aan zijn grip op de markt aan het verliezen. Steeds meer it-gerelateerde diensten worden tegenwoordig verkocht aan bedrijven door niet it-aanbieders, zoals telecom of consulting firma’s of zelfs distributeurs en fabrikanten van software. De verschuiving van het aanbod wordt duidelijk zichtbaar en deze aanbieders worden nu al de nieuwe systeem integratoren genoemd.
Verschuiving in IT-landschap
hierdoor ontstaat er een verschuiving in het it-landschap door de zogenaamde ‘born in the cloud’-aanbieders van diensten. Zij benaderen de bedrijven niet vanuit een technisch perspectief met bijhorende oplossing, maar eerder vanuit bedrijfsprocessen en het genereren van zo veel mogelijk leads.
De potentiele klanten voor deze ‘geboren in de cloud’ aanbieders zijn zich niet bewust van de gevaren om geen rekening te houden met zaken zoals, veiligheid van de gegevens, netwerk capaciteit, back-up’s en support in het algemeen. Bovenstaande topics komen vaak niet eens ter sprake, waardoor het lijkt of de cloud voor alles een iedereen de oplossing is.
De gevolgen van deze trend spreken voor zich en kunnen achteraf wel eens een streep door de rekening zijn voor uw bedrijf. Dan is het misschien toch beter om uw it-afdeling mee te betrekken alvorens u beslissingen neemt om naar de cloud te gaan? Zij zullen alleszins wel rekening houden met de hier bovengenoemde zaken en de nodige voorzorgsmaatregelen nemen.
Communicatie is belangrijk, en door uw vertrouwde it-reseller wel te betrekken alvorens te beslissen om naar de cloud te gaan voorkomt u vaak problemen achteraf. Maar de resellers op hun beurt zouden ook cloud diensten moeten gaan opnemen in hun service portfolio, in plaats van zich te blijven vasthouden aan het installeren van allerlei hardware on-site.