Er zijn heel wat apps in omloop, maar hoe weet je nu hoe de klant/gebruiker je app ervaart en of hij/zij enthousiast is over het gebruiksgemak van je app? Oké, je kan de app wel testen in een usability lab, maar het gebruik in real life is een heel ander gegeven. Als je je beseft dat apps voor veel ondernemingen steeds belangrijker worden, besef je je ook dat hier een gat in de markt ontstaat. Een gat dat UXprobe opvult met een tool om de gebruikerservaring in realtime te testen. Daar gaan we met plezier wat dieper op in.
Paul Davies en Jan Moons, de twee co-founders van UXprobe, leerden elkaar kennen bij Alcatel-Lucent. Tijdens een gezamenlijk, internationaal project, dat vroegtijdig werd stopgezet werkten ze aan een systeem om feedback te kunnen vergaren over het immersive video conferencing-systeem waar ze mee aan de slag waren. Omdat de reacties op hun systeem laaiend enthousiast waren, besloten ze er ook na de stopzetting van het project mee verder te gaan. Na het verder aftoetsen van hun idee, en een investering van de Vlaamse Overheid zag UXprobe het levenslicht.
Ervaring te koop
‘Na het aftoetsen van ons idee bij design agencies en universiteiten, besloten we er vol voor te gaan’, geeft Jan Moons co-founder aan.’Zelf had ik al bijna vijftien jaar ervaring met usability en user experience in de vingers en Paul was al ruim twintig jaar aan de slag als software ingenieur, we vulden mekaar dus perfect aan. Omdat we onze dienstverlening als sofware as a service (SaaS) wilden aanbieden kwamen we al snel bij de Google App Engine terecht. Dit stelde ons in staat om te focussen op ons product, zonder ons zorgen te maken over de infrastructuur. De trein was vertrokken’, blikt Moons terug.
Weten wat gebruikers denken
Met UXprobe kunnen applicatiebouwers de gebruikerservaring van hun applicaties op grote schaal en in de echte wereld meten, dit zowel voor mobiele- als webapplicaties. Een ‘simpele’ tracking module integreren in hun app, meer is er niet voor nodig om met het meten te beginnen. Niet enkel het effectieve gebruik van de app kan gelogd worden, er kunnen ook gericht vragen gesteld worden via micro-surveys, om zo feedback te krijgen. ‘Onze klanten krijgen alle informatie netjes in een dashboard en kunnen op basis daarvan, aanpassingen doorvoeren aan de app. Er waren al heel wat applicaties om feedback te verzamelen, maar een volledig trackingsysteem om de gebruikservaring te meten, dat is wat ons uniek maakt’, geeft Moons aan.
Klantenportefeuille
De potentiële klanten zijn ondernemingen of organisaties voor wie apps bedrijfskritisch zijn. ‘We hebben al heel wat mooie namen onder onze klanten’, glimlacht Moons. ‘KBC, VDAB en Dentsply Implants zijn er maar enkele. We hebben al een mooi platform dat heel wat inzichten levert, maar we zoeken nog naar manieren om de sales te versnellen, Dat blijft een enorme uitdaging. Uiteraard dienen we ook alle evoluties in soft- en hardware op te volgen. Ons platform moet immers up-to-date blijven. We zien ook heel wat mogelijkheden in het internet of things. Ook daar is user experience essentieel. We kijken dus nu al verder dan het scherm’, geeft Moons mee.
Bijkomende feature om sneller te groeien
Om de groei te versnellen werd recent een nieuwe feature aan UXprobe toegevoegd. ‘De nieuwe feature maakt het mogelijk om remote usability testen uit te voeren bij klanten, zonder dat ze zelf fysiek aanwezig dienen te zijn bij de eindgebruikers van hun websites. We nemen het scherm op van de eindgebruiker en filmen ook de gebruiker zelf. Dit zorgt voor een compleet beeld hoe goed de gebruiker taken uitvoert, waar en waarom problemen zich voordoen en wat de reactie van de gebruiker is. De klant dient hier helemaal niets voor te installeren en daar maken we het verschil’, vertelt Moons.
Klaarmaken voor verder investeringen
Na eerdere investeringen van PMV en iMinds en subsidies van IWT en CreatiFi wordt er in de tweede jaarhelft naar bijkomend kapitaal gezocht. ‘Een bijkomende financiering moet ons toelaten ons team verder uit te breiden en zo onze SaaS te perfectioneren. Maar ook aan digital marketeers en customer success agents gaan we nood hebben. Door de eerdere investeringen en steun zijn we al een heel eind gekomen en hebben we een minimum viable product (mpv) kunnen ombouwen tot een verkoopbaar product. Maar nu willen we de volgende stap zetten en ons team uitbreiden. We hebben dan ook de duidelijke ambitie om internationaal te groeien’, besluit Moons.