Digitale transformatie is ‘the way to go’, daar is iedereen in de bedrijfswereld het wel over eens. Maar de meeste bedrijven in België – en de rest van Europa – geven tegelijk ruiterlijk toe dat ze nog een hele weg af te leggen hebben. Uit een onderzoek van Unisys blijkt bijvoorbeeld dat de meerderheid van de bedrijven niet tevreden is over het tempo waarmee de digitale transformatie zich voltrekt. Slechts 41 procent acht zijn technologie-infrastructuur klaar om de verwachtingen van de klanten te voldoen. En dan wordt het resultaat nog positief beïnvloed door de relatief sterke score van de Amerikaanse bedrijven.
Er komt dan ook veel meer kijken bij een digitale transformatie dan bij pakweg het implementeren van een crm-systeem. Om naar een volledig digitaal businessmodel te evolueren moet u inzetten op sociale technologie, cloud computing, mobiliteit, data analytics én op security. Pas dan realiseert u de gewenste kostenbesparingen die u met de digitale transformatie hoopte te bereiken. En pas dan kunt u iets betekenen voor de nieuwe generatie klanten en medewerkers, voor wie digitaal zakendoen het nieuwe normaal is.
Het spreekt voor zich dat zulke ingrijpende transformatie niet zonder slag of stoot kan plaatsvinden. De verschillende niveaus waarop de transformatie moet plaatsvinden, zorgen voor een hele reeks mogelijke obstakels waarmee een bedrijf te maken kan krijgen. Hieronder volgt een overzicht van de belangrijkste valkuilen die wij bij onze klanten al hebben ontmoet.
1. Verandering is in handen van ict
Eén van de grootste problemen die ook in 2016 nog menig bedrijf teistert, is dat de digitale revolutie vaak nog steeds volledig in handen van de ict-afdeling blijft. Uiteraard moet de ict-afdeling betrokken zijn bij de digitale transformatie, en bij voorkeur zelfs in een stuwende rol. Maar het mag geen ict-only project zijn. Meer nog: het mag niet vanuit ict vertrekken. Ten eerste is de ict-afdeling veel te vertrouwd met de nieuwe technologieën om de mogelijke problemen rond acceptatie te kunnen inschatten. Ten tweede moet de transformatie ten dienste staan van businessobjectieven, en daarom ook vanuit de business worden opgestart.
2. Onvoldoende steun van bovenaf
Digitale transformatie is een ingrijpend proces, ook al wordt het gespreid over verschillende deelprocessen. Bij zulke ingrijpende processen moeten alle werknemers bereid zijn om hun werkprocessen en -gewoontes aan te passen aan de nieuwe realiteit. Ook dat is eenvoudiger gezegd dan gedaan: sommige werknemers hebben het zeer moeilijk om hun oude gewoontes zomaar op te geven. Zonder voldoende uitleg over de noodzaak van deze ingreep en/of verplichting van bovenaf zal het in sommige organisaties zelfs nooit lukken. Daarom is het belangrijk dat de ceo en het volledige managementteam zich achter het initiatief scharen en dit ook duidelijk zo naar het hele bedrijf communiceren.
3. Angst voor de cloud
De digitale transformatie is nooit geslaagd zonder een strategische beweging richting cloud computing. Dat is voor sommige ondernemingen al een bedrijfsmuur te ver. Vele organisaties hebben nog steeds moeite om hun data buiten het bedrijf te zien. Ze zijn bang dat ze afhankelijk worden van derden, en vrezen dat hun data extern minder veilig zijn dan binnen de eigen server-room, ook al is in de meerderheid van de gevallen net het omgekeerde het geval. Zelfs als de voordelen duidelijk worden voorgerekend, krijgen we de angst lang niet altijd weggewerkt.
4. Silo-denken
Wie succesvol wil evolueren naar digitaal zakendoen, zal ook met een ander oud zeer moeten afrekenen: het traditionele ‘silo-denken’ binnen de meeste ondernemingen. Enerzijds betekent dit: het afbreken van de Chinese muur tussen business en it, die in het verleden al te vaak voor mislukte projecten heeft gezorgd. Anderzijds moeten ook alle business-afdelingen bereid zijn om beter met elkaar samen te werken, en de traditionele werkwijzen in vraag te stellen, ten voordele van meer efficiënte en klantgerichte processen. Want daar draait de digitale transformatie precies om: meer technologie maar ook en vooral meer tevredenheid, zowel bij klanten als bij werknemers.
Pierre Dagneau, solutions manager bij Unisys