Intel heeft het belang van de gpu onderschat. Het had eigenlijk Nvidia moeten overnemen. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
De grafische processor krijgt een steeds prominentere rol toebedeeld. Dit geldt niet alleen voor games op pc’s. Gpu’s (graphical processing units) zijn ook van groot en groeiend belang voor beeldweergave op mobiele apparaten plus voor virtual en ook augmented reality en zelfs voor zwaar rekenwerk zoals AI. Intels achterstand met zijn geïntegreerde grafische chips was voorheen slechts een pc-probleem, voor gamers en mensen die zwaarder grafisch (video)werk verrichtten. Nu ziet de zaak er anders uit.
De basis voor VR en AR wordt nu gelegd en de systeemeisen leggen nogal wat op voor grafische kracht. Hetzelfde geldt voor AI (artificial intelligence), naast bijvoorbeeld big data analytics en deep learning. De programmeerbare GPU neemt het stokje over. Volgens fabrikant Nvidia hebben zelfs de beste cpu’s en GPU’s van nu niet genoeg vermogen voor waar VR heen gaat. Intel had dus het voorbeeld van AMD’s Ati-overname moeten volgen; door Nvidia op te kopen. Wat vind jij?