Combineer het idee van een digitaal magazine met het delen van content in een community, waarbij adverteerders worden aangetrokken. Dan heb je heel kort door de bocht het businessidee van de snelgroeiende start-up Small Teaser. Ieder community-lid kan teksten, foto’s en video’s toevoegen en men krijgt er een deel van de advertentie-inkomsten voor in de plaats ook: simpel en geniaal. Tijd voor een blik achter de schermen van Small Teaser.
In 2014 zocht de Britse journaliste Lesley een platform om op een efficiënte wijze een online skydive magazine te publiceren. Een platform om foto’s, artikels en andere content te ontvangen, adverteerders aan te trekken en de inkomsten te kunnen verdelen onder de personen die hadden bijgedragen aan het nummer. Toen Stijn Janssens werd aangesproken en geen oplossing vond, besloot hij er zelf aan te beginnen. De start van Small Teaser was een feit.
Snel uit de startblokken
‘Geconfronteerd met het ontbreken van een platform, begon mijn broer, als ervaren it-developer dan zelf maar te schrijven’, geeft Ruth Janssens aan, de tweelingzus en het commerciële brein achter Small Teaser. ‘In februari 2014 begonnen we met het eerste magazine. In april haalden we al voor vierduizend euro per maand advertenties binnen. Een dik jaar later haalden we 1,2 miljoen unieke bezoekers. Wereldwijd werkten er dan al meer dan honderd mensen mee. Eind 2015 hadden we veertig magazines online, voornamelijk door studenten. Pas vorige maand, in maart 2016, hadden we onze officiële lancering. Je kan dus inderdaad wel stellen dat het snel ging’, glimlacht Janssens.
Schaalbaarheid als uitgangspunt
Bij de opstart werd gekozen om Small Teaser schaalbaar te maken. ‘Stijn heeft altijd met een oneindig aantal magazines en nieuwswebsites rekening gehouden. Toen het eerste magazine een succes bleek te zijn ben ik er ook ingestapt. Ik stond in voor het businessplan, trok andere publishers aan en zette de vennootschap in de stijgers. Augustus vorig jaar kwam Gary Law, een front-end developer, als het derde teamlid aan boord’, geeft Janssens aan.
Door de schaalbaarheid van het platform kunnen alle mogelijke community’s een nieuwswebsite of digitaal magazine publiceren. De software is volgens de start-up gebruiksvriendelijk en mensen die bijdragen aan de magazines worden beloond, in de vorm van een aandeel in de advertentie-inkomsten. Samen publiceren en samen geld verdienden wordt zo eenvoudig gemaakt. Helder, simpel en lonend.
Blijven bouwen aan de toekomst
‘Ondertussen hebben we een zeer uitgebreid minimum viable product (MVP) op de markt. Een product dat al voor inkomsten zorgt en waar wekelijks nieuwe features bijkomen. We hebben enorm veel gehad aan onze eerste publishers. Zij hebben ervoor gezorgd dat we Small Teaser steeds intuïtiever en gebruiksvriendelijker konden maken’, zegt Janssens.
‘De miljoenen communities die er wereldwijd zijn een stem en een kans geven om een winstgevend digitaal magazine of nieuwswebsite uit te bouwen, dat is onze ambitie’, geeft Janssens stellig aan. ‘Momenteel tellen we een veertigtal magazines en nieuwssites in verschillende landen, maar we willen nog honderden klanten in Europa, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten overtuigen en aantrekken. Sinds begin april kan overigens iedereen vrij een magazine aanmaken via onze website.’
In maart 2016 wist Small Teaser, LRM te strikken als investeerder. De toekomst oogt dan ook mooi met dit bijkomend kapitaal. Het bedrijf is nog op zoek naar een bijkomende front-end developer en een digitale marketeer. En zeg nu zelf een bedrijf gevestigd op de innovatieve Corda INcubator in Hasselt, waar je de nodige vrijheid krijgt en een no-nonsense cultuur heerst, daar tekent toch iedereen voor?