De it-sector floreert wanneer onvoorspelbaarheid regeert. Ironisch genoeg zijn de meest vernieuwende technologieën meestal die waarvan je dat het minste verwacht en die met de minst gunstige uitgangspositie. Telkens weer zijn nieuwe, disruptieve ontwikkelingen stoorzenders. Deze ontwikkelingen zijn het bewijs dat elke activiteit zomaar zonder waarschuwing kan veranderen: precies wat de it-sector zo aantrekkelijk maakt.
Door deze constante veranderingen lijkt het voorspellen van de toekomst in deze sector weinig zinvol. Toch is de drang om de trends van morgen te voorspellen, moeilijk te weerstaan. We weten dat dit soort prognoses begrensd zijn; toch kunnen we met zekerheid stellen dat technologie het komende jaar in alle bedrijven de drijvende kracht blijft, zoals de cloud, maar ook business intelligence-oplossingen. Met name ‘integratie’ is het sleutelwoord voor bedrijven die succesvol willen worden en blijven.
De cloud in hogere versnelling
De cloud is de eerste ontwikkeling die het bedrijfsleven op zijn kop heeft gezet en dat nog verder zal doen. Nog geen twee jaar geleden hadden vrijwel alle cloudprojecten nog te maken met twijfels en tegenwerpingen. Tegenwoordig is de cloud de eerste optie voor elk project. Bovendien wordt dit het jaar van versnelling, iets waarbij de cloud een sleutelrol kan spelen. Diezelfde versnelling is ook te zien als het gaat om ‘as-a-service-oplossingen’. Het wordt immers steeds noodzakelijker om snel op veranderingen te reageren. Een stap terug doen, is geen optie meer.
De kwestie over het beschermen van gegevens kent telkens nieuwe wendingen en leidt bij veel bedrijven tot onzekerheid. Denk maar aan het EU-US Privacy Shield: deze wetgeving is een nieuwe uitdaging voor het bedrijfsleven. Het wordt voor bedrijven steeds moeilijker om in overeenstemming met de wisselende eisen te opereren. De cloud kan een oplossing bieden voor ondernemingen die er niet in slagen om hun interne it af te stemmen op de nieuwe wetgeving. De verantwoordelijkheid over die conformiteit toevertrouwen aan de cloud, zou wel eens de beste optie kunnen zijn.
Keep in control
Het in gebruik nemen van de cloud is dus voor veel bedrijven een logische stap. Hiervoor is het wel van belang om precies te weten waar de cloud begint en eindigt. Met dit in het achterhoofd wordt het thema ‘governance’ dit jaar steeds belangrijker. Voor effectieve governance moeten de doelstellingen van de it-strategie en die van de business zoveel mogelijk in lijn liggen. Helaas mist die aaansluiting in de praktijk. Wat je dan merkt, is dat zich vroeg of laat de vraag voordoet waarom zo’n project überhaupt wordt uitgevoerd, zowel binnen de business als bij it-medewerkers. Gezien de talrijke mogelijkheden en opties, en vooral gezien het feit dat elke bedrijfstak snel toegang kan krijgen tot een oplossing, bestaat het risico dat er een ‘anarchistische’ situatie ontstaat en dat it-teams cohesie en controle van alle informatiesystemen niet langer kunnen garanderen.
Glazen bol
Naast de cloud en de governance daarvan zijn bedrijven ook geholpen met business intelligence-tools die helpen bij de exploitatie van data. Deze tools analyseren echter alleen het verleden of het heden, terwijl bedrijven steeds meer op zoek zijn naar oplossingen die ze helpen bij het voorspellen van de toekomst en het bedenken van scenario’s en de impact ervan. Dit geldt zowel voor verkoopprognoses als voor de evaluatie van wervingskosten. De bedrijven die de komende jaren succes gaan boeken, zijn de bedrijven die vooruitblikken, bedrijven die zich niet beperken tot informatie uit het verleden en die een flexibele, dynamische strategie definiëren om hun doelstellingen binnen vijf, tien of twintig jaar waar te maken.
Integratie
Er is meer informatie beschikbaar dan ooit. Met deze stortvloed aan informatie moeten er betere en meer diepgaande scenario’s worden uitgewerkt. Het belangrijkste motto van elke activiteit is tegenwoordig: snelheid, reactievermogen is essentieel. De meeste bedrijfsafdelingen werken nog niet op een connected manier, de verschillende afdelingen of functies binnen het bedrijf zijn nog niet (voldoende) met elkaar verbonden. Die versmelting wordt niet gegenereerd door de data in silo’s; de uitdaging zit in het meten van de impact die de verbindingen tussen de verschillende diensten hebben op hun prestaties en op de resultaten. Het accent komt de komende tijd daarom nog meer te liggen op de integratie van alle bedrijfsactiviteiten.
Business drivers: de terugkeer van HR
In een harmonieus bedrijf opereert de hr-afdeling in nauwe samenwerking met het management. Hr werd lange tijd gezien als een, weliswaar noodzakelijke, kostenpost, een soort wervingsloket dat toezag op het welzijn van de werknemers. Tegenwoordig worden hr-systemen en -processen totaal omgegooid. De beweeglijkheid van de economie maakt dat organisaties snel moeten kunnen anticiperen. Op die manier versterkt de hr-afdeling zijn strategische rol binnen het bedrijf. Een realtime blik op de bedrijfsgegevens biedt hr de kans om verschillende hefbomen in werking te zetten, die snel van invloed zijn op de gehele organisatie.
Ik ben benieuwd welke nieuwe businessmodellen en nieuwe, veelbelovende technologieën ons de komende tijd de nodige disruptie en innovatie zullen brengen. Ik hoop op een frisse wind door de ir-wereld zoals we die kennen.
Laurent Lefouet, algemeen directeur EMEA bij Anaplan