Apple begint wat weg te hebben van Samsung met mobiele producten in vele maten. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Apple heeft zoals al verwacht (lees: uitgelekt) een kleinere iPhone onthuld en een iPad Pro in het formaat van de reguliere iPad. Hiermee staat het hedendaagse Apple (van Tim Cook) nogal ver van het ‘oude’ Apple (van Steve Jobs). Grondlegger Steve Jobs heeft na zijn terugkeer onder andere het vet op productgebied weggesneden. De Mac-maker ging toen terug naar vier kernproducten: één laptop en één desktop voor de zakelijke gebruiker naast één laptop en één desktop voor de consument.
Deze scherpe focus op minimalisme heeft Apple geen windeieren gelegd en is lange tijd volgehouden. Zo is de eerste iPhone in 2007 uitgekomen in slechts twee varianten, die alleen verschilden in opslagcapaciteit (4 en 8 GB). De toevoeging van meer variatie (in opslagruimte, kleur, formaat, snelheid, enzovoorts) heeft Apple een veelvoud aan producten opgeleverd. Dit geldt voor iPhones, iPads, iPods, MacBooks, iMacs, Apple Watch, enzovoorts. Apple lijkt hiermee de productwildgroei van smartphonerivaal Samsung te imiteren. Een product voor elke smaak, elk budget, elke voorkeur. Wat vind jij?