Smartphones zijn als pc’s geworden: te weinig onderscheidend. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Smartphonefabrikanten zoeken naarstig naar vernieuwing. Onder de noemer van innovatie worden soms nieuwe snufjes geïntroduceerd, en dan gepresenteerd als grootse revolutie. Maar al te vaak is dat innoveren om het innoveren. Om dan dat als zodanig te kunnen marketen. Zie maar Samsungs Edge-smartphones met gekromd scherm, aan de zijranden. Zie maar LG’s nieuwe Android-smartphone G5 met verwisselbare modules. Zie ook de 3D touch in Apple’s iPhone 6s-modellen.
Niet alleen Android-toestellen lijken teveel op elkaar. De smartphone is op een soort uniforme gedaante uitgekomen, net zoals de pc dat lang geleden al heeft gedaan. Veel innovatie om het bewuste apparaat te vernieuwen, komt eigenlijk neer op een antwoord dat nog een vraag zoekt. Wat is het nut van deze vernieuwingen? Innovatie staat echter niet gelijk aan praktisch nut. Het ontbreekt de diverse fabrikanten aan een overkoepelende visie voor toekomstig nut en gebruik. Wat vind jij?