De website van je online business zorgt vandaag de dag voor een ongekend intensieve interactie met (potentiële) klanten. Al eens bij stilgestaan dat externen, met minder goede bedoelingen, even frequent interageren met je website? Door gebruik te maken van automatische tools als ’bots’, is het voor hen kinderspel om de voor hen bruikbare informatie weg te kapen op je website. De kans is zelfs groot dat momenteel tot 60 procent van het verkeer op je web.
Wie snuffelt er dan zoal rond op je website? Dat kunnen zowel goedaardige bots, belast met essentiële business taken zijn als kwaadaardige bots, die schadelijke gevolgen kunnen hebben.
Werkbijen van het internet
Je ooit al eens afgevraagd hoe de nieuwste pagina updates van een website in de Google index terecht komen? Dit is het resultaat van de ‘webcrawlingbot’ van Google, een goedaardige bot die doorlopend nieuwe en geüpdatete pagina’s doorzoekt en vervolgens toevoegt aan de Google index. Bots van zoekmachines, zakenpartners of leveranciers zijn noodzakelijk voor het strategisch uitbouwen van je online business en hebben geen malafide doelstellingen. Deze bots zijn de werkbijen van het internet en vertegenwoordigen 19,5 procent van het internetverkeer.
Duister kantje
Maar het kan uiteraard ook anders. Zo gebruiken verscheidene cybercriminelen bots om vertrouwelijke gebruiksgegevens van op web-gebaseerde applicaties te stelen, de concurrentie te bespioneren of simpelweg websites plat te leggen met behulp van DDoS-aanvallen. Deze kwaadaardige bots nemen zo’n 29 procent van het internetverkeer voor hun rekening. Zo is er het gekende voorbeeld van websites die vluchten vergelijken aan de hand van informatie van verscheidene luchtvaartmaatschappijen – verkregen door bots -, zonder dat hiervoor toestemming is gegeven. Het Europees Hof in Luxembourg oordeelde begin vorig jaar nog dat het wegplukken van dit soort gegevens niet zomaar kan. In casu kreeg Ryanair gelijk in haar verzet tegen deze zogenoemde ‘screenscrapers’ die zitjes met marge doorverkopen via hun eigen website, maar daar doet iedereen alsof zijn neus bloedt. Is dit vechten tegen de bierkaai? Neen.
Management als strategie
Zowel goed- als kwaadaardige bots zorgen voor overbelasting van het internetverkeer. Het zorgt voor een minder aangename gebruikerservaring en jaagt it-kosten de hoogte in. Vermits verscheidene bots strategisch onmisbaar zijn, lost het integraal blokkeren niets op. Maar wat dan wel? Er is nood aan een meer geavanceerde benadering die de overgang van het simpelweg blokkeren van bepaalde bots naar een flexibel framework van bot management faciliteert.
Het gewoonweg blokkeren van bots heeft zoals reeds gezegd geen zin. Je schiet jezelf in de voet door je website af te schermen van goedaardige bots, én het blokkeren van slechte bots zal er enkel voor zorgen dat de bot-operator wordt gewaarschuwd, om op zijn beurt de bot te laten evolueren om alsnog de blokkade te omzeilen. Net zoals personeelsmanagement, is het beheer van bots onontbeerlijk voor de leefbaarheid en verdere uitbouw van je business.
Een beheertool laat je toe om bots in real time op te sporen en vervolgens te gaan categoriseren. Dit maakt het mogelijk een strategie op maat uit te stippelen en een heel assortiment aan efficiënte beheerstechnieken te ontwikkelen. Zo kan je bijvoorbeeld eenvoudig het bot-verkeer vertragen, alternatieve informatie aanbieden of omleiden naar een alternatieve bestemming.
Door het beheren van bots beperk je de negatieve impact, zonder te raken aan het business voordeel. Bovendien zorgt bot-beheer voor een verlaging van je it-kosten en verbeter je de webervaring voor de gebruikers. Zo krijg je eveneens een goed overzicht van de frauduleuze activiteiten op je website, want tools als Google Analytics geven vaak een vertekend beeld van het verkeer op je website. Bots zijn inherent aan het internet, dus we kunnen er maar beter leren mee omgaan. Na de ontnuchtering, is het tijd voor actie!