Als iets gratis is, ben jij het product. Wat ook geldt voor Windows 10. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Windows 10 is een gratis upgrade voor eindgebruikers die Microsoft met enthousiasme en gebruiksgemak aandraagt. Gratis is echter een betrekkelijk begrip. Het was al bekend dat Microsoft ads vertoont in het Start-menu van Windows 10. Daar zijn advertenties op het vergrendelingsscherm bijgekomen, wat vorig jaar al is aangekondigd. Deze full-screen ads zijn nu opgemerkt als reclame voor een nieuwe Tomb Raider-game, maar begin dit jaar was reclame voor de nieuwe Minions-film opgedoken.
De default-instelling in Windows 10 is dat dergelijke reclame-uitingen zijn toegestaan. Gebruikers en beheerders kunnen dit uitschakelen door in het configuratiescherm het vinkje weg te halen voor ‘Ontvang tips en trucs op je vergrendelscherm’. Maar gebruikers kunnen ook aangeven of en welke ads ze interessant vinden, zodat ze voortaan ads afgestemd op hun persoonlijke voorkeur krijgen. De consument is dus het product van Windows 10, dat immers ontwikkelkosten heeft. Wat vind jij?