Het tekort aan securityspecialisten los je onder andere op door de jeugd te enthousiasmeren voor het vak. Dit kunnen bedrijven doen via games zoals Netwars en Cybercorps. Dat betoogt Christopher Young, vice president en algemeen directeur van Intel tijdens zijn keynote op de RSA Conference in San Francisco.
In de it-sector is een groot tekort aan talenten. Tegen 2020 zal dit wereldwijd neerkomen op een gebrek aan twee miljoen securityspecialisten. Om dit tekort op te lossen moeten nieuwe mensen worden aangenomen, en dan met name de jeugd. De uitdaging ligt in het enthousiasmeren van dit nieuwe talent. Young meent dat zowel organisaties als de overheid hier in moeten investeren. ‘Het is een collectieve missie van de industrie om het tekort aan securityspecialisten op te lossen.’
Games spelen hierbij een belangrijke rol. Als voorbeelden noemt hij het Netwars Tournement van Sans, een interactief spel waarbij securityprofessionals leren omgaan met echte cyberproblemen, en Cybercorps, een programma om nieuw securitytalent aan te trekken om de kritieke infrastructuren van de overheid te beschermen.
Een ander belangrijk onderdeel om nieuw talent aan te trekken is de rol van mentoren. ‘Toen ik op school zat vertelden de professoren al hoe belangrijk security is. Ze leerden ons om beveiligingsstrategieën te maken die sterk zijn. Deze mentoren zijn van belang om de nieuwe generatie talent aan te trekken en op te leiden.’ Intel doet dit door zelf actief te zijn op scholen, zoals de Purdue University in Indiana. Hier bieden ze studenten diverse testfaciliteiten en onderwijzen ze hen over authenticatie. ‘Dit is zowel goed voor de studenten, het bedrijfsleven en de staat.’
Cyber Threat Alliance
Naast het tekort aan it-talent sprak Young in zijn keynote over cyber threat alliance (CTA), een samenwerkingsverband van Intel Security met Fortinet, Palo Alto Networks en Symantec. CTA heeft het doel om binnen de cybersecurity beter inzicht te verkrijgen in cyberbedreigingen. Dit doen ze door informatie over dreigingen uit te wisselen.
De directeur ging in San Francisco in op het framework van samenwerkingen. ‘De CTA is niet het enige samenwerkingsverband om tot meer marktkennis te komen. Vaak denken bedrijven dat de combinatie van informatie van meerdere bedrijven automatisch leidt tot meer informatie. Dit is niet het geval. Er moet een focus zijn. Wij kozen bijvoorbeeld voor een specifieke aanval, namelijk de Cryptowall. Dit leidde tot meer kennis en inzichten die vervolgens zijn gedeeld op het internet en via whitepapers.’
Young meent dat elke organisatie succesvol kan bijdragen aan zo’n samenwerkingsverband. ‘Ieder bedrijf heeft zijn eigen kennis. Door deze kennis te combineren en samen te werken ontstaat er meer kennis in de markt. Ook kleine organisaties kunnen van toegevoegde waarde zijn. Zij kunnen bijvoorbeeld specifiek ingaan op een bepaald onderwerp.’