Icomera en Nomad hebben twee treinen van NMBS zijn uitgerust met een Wi-Fi-netwerk. Het gaat om de verbinding Oostende-Eupen. Gedurende drie maanden zullen reizigers gratis kunnen surfen. Na deze test van drie maanden kan de NMBS de technische haalbaarheid en de meerwaarde voor de reizigers meten. Het bedrijf gaat dan ook een businessplan opstellen.
Na het uitschrijven van een aanbestedingen werden Icomera en Nomad weerhouden. Deze bedrijven werden geselecteerd en voorzien de treinen van de nodige apparatuur. Twee treinen werden hiermee uitgerust en van de nodige antennes voorzien.
Het concept van deze twee oplossingen heeft tot doel de signalen van de verschillende operatoren te aggregeren en de breedbandsterkte voor de klant te maximaliseren. De rijtuigen zijn daarvoor uitgerust met een systeem dat de signalen van de verschillende operatoren omzet in één Wi-Fi-signaal.
De twee betrokken eerste klasse-rijtuigen worden drie maanden lang ingezet op de IC-verbinding tussen Oostende en Eupen. Tijdens de daluren zullen ze ook toegankelijk zijn voor reizigers met een vervoersbewijs voor tweede klasse. Er worden tijdens de testperiode anonieme tevredenheidsenquêtes uitgevoerd om te peilen naar de ervaringen en de verwachtingen de klanten.
Momenteel worden reizigers in treinen geconfronteerd met het principe van de ‘Kooi van Faraday1’ als ze 3G- en 4G- signalen willen opvangen van de mobiele telefoonoperatoren.