De start-up Sentiance gaat hard. Sinds de oprichting in 2012 onderging het bedrijf een naamsverandering, pivoteerde het van de B2C naar de B2B markt en haalde het ongeveer 7,9 miljoen groeikapitaal op. Redenen genoeg om een gesprek aan te gaan met Toon Vanparys, de ceo van het bedrijf.
Het oorspronkelijke team bestond uit drie teamleden met een sterke it-focus. Ondertussen groeide Sentiance onder het bewind van een nieuwe managementteam uit tot een specialist in het aanbieden van contextgevoelige informatie, die door middel van sensoren worden gecapteerd en geanalyseerd.
Sentiance bouwt een ‘zelflerend’ softwareplatform dat data van mobiele toestellen en wearables capteert en analyseert door middel van het uitlezen van de aanwezige sensoren. Op die manier biedt het platform de mogelijkheid om mobiele gebruikers doelgericht en contextgevoelig met relevante informatie te benaderen. Essentieel bij de opkomst van het ‘Internet of Things’ en interessant voor bedrijven in sectoren als media, healthcare, marketing en telecom. Gericht de consument benaderen is geen utopie meer.
Technologie als groeimotor
Om een snelle groei te kunnen bewerkstelligen werd allereerst werk gemaakt van een schaalbaar platform. ‘Met dit platform kunnen we sensordata verzamelen, samenvoegen en analyseren. Vervolgens werd er een team samengesteld met kennis van mobile development, digital signal processing, machine learning, predictive modelling en data processing. We hebben drie aparte teams die nauw samenwerken. Het data engineering team verzamelt de sensordata en bouwt de schaalbare infrastructuur om de op python gebaseerde algoritmes, geimplementeerd door het data science team, te bewaren en uit te voeren voor een grote hoeveelheid users. Het solutions team richt zich op het uitbouwen van de meest efficiënte manier om data te visualiseren op mobiele toestellen. De drie vullen elkaar naadloos aan’, volgens Toon Vanparys.
Financiering als brandstof
Naast de initiële friends, family, fans en early seed investeringen, haalde Sentiance ook in verschillende rondes het nodige durfkapitaal op om de snelle groei te bestendigen. Zo was er in januari 2015 een A-ronde van 1,7 miljoen euro en in oktober een B-ronde van 4,7 miljoen euro euro. Ondertussen zijn het Samsung Catalyst Fund, Volta Ventures, Qbic, Nova Participations en Pamica betrokken bij de onderneming.
Visie op de toekomst
Waar het oorspronkelijke team louter op de IT achtergrond kon terugvallen, werd met de naamsverandering en het opgehaalde kapitaal heel wat bijkomende expertise binnengetrokken. ‘Met het aanstellen van een veelzijdig managementteam is er veel know how in huis gehaald. We hebben expertise op het gebied van healthcare, mobility en behavioral advertising in huis, maar zijn ook sterk gespecialiseerd in data science, machine & data learning en data engineering’, geeft Toon Vanaparys aan.
‘Ondertussen zijn we uitgegroeid tot een onderneming met 25 medewerkers. We hebben 2 grote klanten in Silicon Valley, zijn bezig met de opstart van kantoren in de UK en Duitsland en managen een aantal projecten in België. Bovendien hebben we nog enkele proof of concepts in de pijplijn’, vertelt Vanparys.
‘De wereldstandaard worden in contextual programming, niet meer of niet minder, dat is onze doelstelling’, is Vanparys duidelijk. ‘Vandaag ligt de kracht nog bij de Gang of Four (Google, Apple, Amazon en Facebook), maar het wordt tijd dat klanten beseffen wat de waarde is van hun data en hoe ze deze zelf optimaal kunnen benutten. Ze hebben die externe partijen helemaal niet nodig en kunnen beter een rechtstreekse win-win creëren met hun klanten’, aldus Vanparys.
Opportuniteiten op komst
‘Sensoren zijn meer en meer aanwezig in toestellen en net die maken persoonlijke en contextgevoelige communicatie mogelijk’, geeft Vanparys aan. ‘Het hele internet of things is hier trouwens op gebaseerd en denk maar aan de term smart cities die je nu om de haverklap ziet opduiken. In deze markten hebben we een belangrijke rol te spelen. Verschillende industrieën experimenteren volop met deze interactieve mogelijkheden om hun business te innoveren.’
‘Wij geloven er sterk in het verschil te kunnen maken met ons platform dat toegankelijk is door middel van een SDK (iOS en Android), een cloud api en een webportaal. Ook partnerships met bedrijven in sectoren als mobiliteit, rijgedrag, verzekeringen, digital health en media behoren tot de mogelijkheden’, ziet Vanparys de toekomst rooskleurig.
In een tijd dat de consument steeds meer verwacht dat merken hun begrijpen en persoonlijk benaderen komt de technologie van Sentiance als geroepen. Toon Vanparys beschrijft het met de volgende quote: ‘The new frontiers for cmo’s in the coming years will be data science, machine learning and behavioural insight, which then drive optimisation and personalisation.’ (Ajay Agarwai – MD, Bain Capital Ventures – April 2015)