De banken Belfius en KBC en recent ook de Persgroep hebben een chief digital officer (cdo) in dienst genomen. Zij moeten de digitale activiteiten in kaart brengen en vooral uitvoeren. Dat geeft heel wat spanningen met de chief information officer (cio) die graag zelf de innovatiekaart trekt.
Uit een recente studie van Gartner blijkt immers dat 40 procent van de cio’s de digitale transformatie in hun bedrijf leidt. 30 procent van hen vindt zelfs dat ze als cio de innovatieleider zijn. Blijft dus dat in zes op de tien ondernemingen de chief information officer de digitale transformatie NIET leidt. Grotendeels ook natuurlijk omdat er van digitale transformatie nog geen sprake is. Iedereen heeft het er over, veel ondernemingen vinden dat er ‘iets’ moet gedaan worden, maar weinigen weten precies wat, laat staan hoe. Volgens de Gartner studie zegt negen op de tien ondernemingen dat er dringend een digitale strategie nodig is, maar slechts één op drie zou er al een hebben. En dan is het nog de vraag wat er met een ‘digitale strategie’ bedoeld wordt. Het is een vlag die vele ladingen dekt. Is de blijde intrede van de chief digital officer een oplossing?
Nog volgens het onderzoek stagneert het aantal chief digital officers op 9 procent van de bedrijven. Evenveel als in 2014. België is zoals bekend geen voorloper. Op z’n best zijn we slow followers. Als één of twee procent van de Belgische ondernemingen een cdo in huis hebben is dat al veel. In mijn Linkedin-netwerk is er een tiental gebrandmerkt als chief digital officer. En die hebben in de eerste plaats ongetwijfeld hun handen vol met het nagaan welke data de onderneming in huis heeft en welke data er ook toe doen, tenminste als het om de juiste gegevens gaat. Twee jaar geleden speelde ik aan een grote telecomdienstenleverancier een aantal namen door van cio’s met de uitdrukkelijke vraag om toch bijzonder voorzichtig met die lijst om te springen. Tot mijn verbijstering kreeg ik het antwoord: ‘Ach, je moest eens weten hoeveel lijstjes er hier rond gaan. Niks nieuws hoor. Ik kon op mijn twee oren slapen.’
Digitale projecten
85 procent van de zogenaamde digitale projecten zijn dan ook alleenstaande verhalen die geen deel uitmaken van een uitgebreide digitale en technologische uitrol, aldus nog de studie van Gartner. Vraag is uiteraard of je altijd een dergelijk volwaardig scenario nodig hebt. Of je niet makkelijker kan schakelen met kleinere, snel inzetbare zodiacs. Dat is ook de insteek van ‘kenniswerker’ Jo Caudron die binnen Duval Union heel wat ondernemingen helpt bij het uittekenen van een digitale strategie: ‘Laat je core business zeker niet los, maar probeer wel een aantal kleinere digitale projecten uit. Dat hoeft niet noodzakelijk vanuit een ‘garage’ te zijn, maar er moet wel sprake zijn van enige vrijdheid’.
Ook van resultaten uiteraard. Want waarom zou de cio wel afgerekend worden op resultaten en een chief digital officer niet? Het lijkt er echter wel op dat de cdo makkelijker zal scoren dan de cio die er toch voor het grootste deel van zijn of haar tijd voor moet zorgen dat het netwerk en de toepassingen draaien. En dat dit ook als vanzelfsprekend wordt ervaren. Het is wel meer gebeurd in het verleden dat er een cio van het jaar verkozen werd en dat dit binnen de betrokken onderneming op gefrons werd onthaald. De cio is zelden sant in eigen land, lees binnen de eigen organisatie. Nu moet deze leider er voor zorgen dat de kaas niet van z’n brood wordt opgepeuzeld door de cdo. Dan moet hij zelf wel als innovatieleider opstaan en eindelijk ook de taal spreken van zijn chief executive officer (ceo). Want die heeft, ondanks alles, toch nog steeds het laatste woord.