Ja, je leest het goed. Ongeveer twee derde van je it-budget gaat op aan onderhoud en ondersteuning van uw it-omgeving. Onderhoud en ondersteuning omvat meer dan alleen de prijs van je supportcontracten. Het bevat ook items zoals mislukte herstelpogingen, onderdelen in voorraad, een in-house supportteam, interne diagnostiek, het verzamelen van gegevens, opleiding en training en het verlies van productiviteit.
Vooraanstaande analisten in de it-industrie wijzen er op dat slechts een zevende deel is toe te schrijven aan externe it-ondersteuning. De rest zijn de interne kosten. Om dit cijfer in perspectief te plaatsen, is het goed om je it-omgeving eens te vergelijken met het renoveren van je huis. Laten we zeggen dat 85 procent van de renovatiekosten opgaat aan sloop en nieuwbouw, een project dat je als handige doe-het-zelver zelf verzorgt. De resterende 15 procent van de kosten gaat naar de architect en naar de noodzakelijke vergunningen.
Kijkend naar deze verdeling, ligt het voor de hand dat je het grootste gedeelte van je kosten, de 85 procent – wilt verminderen. Of het nu gaat om de it-omgeving of om een huisrenovatie, een daling van deze kostenpost zorgt ervoor dat je meer externe ondersteuning nodig heeft. Echter, door slimme samenwerkingen met de juiste serviceproviders liggen deze kosten lager dan die van de interne kostenpost.
Als we even blijven denken in termen van huisrenovatie, dan is al snel duidelijk dat we bij een doe-het-zelfaanpak flink moeten investeren in apparatuur, het inhuren van gespecialiseerde hulp en het verwerven van bepaalde skills om een kwalitatief hoogwaardig huis te bouwen. Omdatjeu beseft dat investeren in apparatuur en kennis die je eenmalig gebruikt, niet effectief is, besluit je om een aannemer in te schakelen. Door het uitbesteden van het werk stijgen de kosten voor inhuur. Echter, de aannemer beschikt al over alle apparatuur en vaardigheden die nodig zijn om een goed huis te bouwen. Om dezelfde reden is het niet altijd efficiënt om uitgebreide it-kennis intern te ontwikkelen en in te zeten.
Nu is het wellicht gemakkelijker om een goede aannemer te vinden dan een betrouwbare it-serviceprovider die je helpt bij het reduceren van kosten en het optimaliseren van je dienstverlening. Toch komt er een moment dat je op zoek moet, wil je medewerkers, partners en leveranciers blijvend voorzien van de juiste services.