Het nieuwe Belgische meldpunt voor phishing zou intussen online moeten staan, maar de FOD Economie besloot de lancering uit te stellen. Het portaal staat klaar, maar staat nog niet online. Om bugs uit het meldpunt te krijgen zijn er extra tests nodig, zo laat vicepremier en voogdijminister Kris Peeters aan Computable weten.
Midden vorig jaar werd bekend dat het Ecops-portaal voor melding van cybercriminaliteit dat in juli 2015 werd opgeheven, een vervanger zou krijgen. Dit moest normalerwijze op 8 februari 2016 gebeuren, maar staat nog steeds niet online. De FOD Economie liet weten hiermee te willen wachten tot Kris Peeters terug is uit het buitenland, om het webportaal plechtig te openen in aanwezigheid van de vicepremier. Kris Peetrs liet echt via Twitter weten dat deze reden niet klopt en dat de enige reden voor het uitstel de extra tests zijn.
De nieuwe lanceringsdatum is nu vastgelegd op 22 februari. Vanaf dan zal er voor de consument één adres zijn voor de aangifte van fraude allerhande, of het nu om phishing of iets anders gaat. Het meldpunt wordt belangrijk voor de strijd tegen online fraude, maar veel concrete hulp moeten slachtoffers niet verwachten. Als je je laat oplichten is de kans ook met het online loket klein dat je je centen terugkrijgt. Het online loket is dan ook vooral bedoeld voor klachten en aangiftes.