De Antwerpse start-up Salesflare haalt zijn nieuwe tool ‘Detect.email’ twee dagen na de lancering offline. Dit vanwege de vraagtekens bij de privacy van de dienst. Het product achterhaalt e-mailadressen en sociale media-kanalen op basis van open data.
Afgelopen week werd Detect.email gelanceerd. Op basis van de naam, achternaam en het bedrijf kan de software het bedrijfsmailadres en de bijbehorende sociale media-kanalen achterhalen. Het zegt een zekerheid van 70 procent te hebben. De informatie wordt verzamelt op basis van open data.
De start-up heeft na twee dagen de tool offline gehaald. Dit vanwege een (online) discussie over de legaliteit van de dienst. ‘Hoewel de tool over het algemeen positief werd onthaald, ontstond er een twitterdispuut tussen de voorstanders van open data en voorvechters van privacy’, vertelt Jeroen Corthout, medestichter van Salesflare.
‘We zijn van mening dat we wettelijks niks verkeerd doen, maar spelen het liever op het zekere’, vervolgt Corthout. ‘Daarom hebben we contact met een jurist om duidelijkheid te krijgen over het wettelijk kader.’ Hij voegt hier wel aan toe dat er vooraf juridische informatie is ingewonnen. Zo is website voorzien van een duidelijke terms of use die duidelijk maakt dat misbruik, zoals spammen, ontoelaatbaar is.
De start-up weet nog niet wanneer de tool weer online word gezet.