Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over concurrentie en de vele leveranciers van virtual reality-hardware.
De ene na de andere elektronicamaker stort zich op virtual reality (vr) en verklaart dat het heel, heel groot gaat worden. In het geval van de worstelende hardwaremaker HTC is het makkelijk te zeggen dat vr belangrijker wordt dan smartphones; in ieder geval groter dan zijn eigen krimpende smartphonebusiness. HTC schaart zich in het rijtje van onder meer Sony, Samsung, Intel en natuurlijk ‘poster child’ Oculus, die is ingelijfd door Facebook. Vanuit laatstgenoemde komt de opmerkelijke uitspraak dat al deze leveranciers van vr-brillen helemaal niet met elkaar concurreren.
Oculus-opricht Palmer Luckey ziet zijn markt heel anders. Mensen gaan namelijk niet een krachtige pc plus een Oculus Rift-cyberbril aanschaffen én ook nog eens een Sony-cyberbril voor hun PlayStation 4. Als consumenten hogere kwaliteit vr willen, zullen ze wel voor de Oculus Rift gaan, prijst Luckey zijn prijzige product aan. De grote ‘tegenstander’ is volgens hem de publieke perceptie die vr de afgelopen tientallen jaren heeft opgebouwd. De markt is nog groot en onontgonnen genoeg voor vele spelers, zo lijkt de boodschap. Wat vind jij?