De Belgische online handelaars hebben een omzet van één miljard euro hebben behaald tijdens de eindejaarsperiode, ofwel 14 procent van hun totale jaaromzet. Schoonheidsproducten, eten en drinken en modeartikelen vormen de top drie van de meest begeerde producten online. Dit blijkt uit onderzoek van BeCommerce, de Belgische vereniging van online handelaars.
BeCommerce heeft de verkoopcijfers van meer dan 720 online shops tijdens de eindejaarsperiode van 2015 onderzocht. Dit komt overeen met 82 procent van de Belgische e-commerce markt. Hieruit blijkt dat de online handelaars een omzetcijfer van één miljard hebben behaald in de periode van 27 november tot en met 31 december. Dit komt overeen met 14 procent van hun jaarlijkse omzet.
Kerstperiode
De kerstperiode blijft belangrijk voor de online handelaars, maar ook andere consumptieperiodes worden steeds belangrijker. Het weekend van Black Friday en Cyber Monday bijvoorbeeld – het weekend waarin de kerstaankopen traditioneel van start gaan – heeft een grote invloed gehad op de Belgische online handelaars en vertegenwoordigde 9,3 procent (ofwel 93 miljoen euro) van hun omzetcijfer. Deze periode werd van op de voet gevolgd door de Sinterklaasperiode en Boxing Day –-tweede kerstdag – die respectievelijk 6,2 procent (ofwel 62 miljoen euro) en 4,1 procent (ofwel 41 miljoen euro) van het omzetcijfer betekenden.
Globaal overzicht 2015
In 2015 bedroeg de totale jaaromzet van de Belgische e-commerce 7,3 miljard euro. ‘2015 was bijzonder rijk aan innovaties op de Belgische e-commerce markt. Voor de consumenten betekende 2015 de komst van het Chinese Alibaba, die zich onmiddellijk positioneerde op de tiende plaats in de BeShopping 100 –-de jaarlijkse analyse van de top 100 Belgische webwinkels’, aldus Carine Moitier, gedelegeerd bestuurder van BeCommerce.