'Complexe oplossingen eenvoudig maken, waardoor de stap voor bedrijven om zich op een goede manier te gaan beveiligen zeer klein wordt, is de strategie die we al jaren met succes toepassen. Deze strategie wordt ook door de analisten naar waarde geschat.' Dit zegt Peter Magez, country manager Sophos België en Luxemburg.
Je kan er inderdaad niet naast kijken: zowel Gartner als Forrester Research en Info-Tech Research Group laten zich in meerdere rapporten in lovende bewoordingen uit over de aanpak van Sophos rond uiteenlopende aspecten van it-beveiliging. En het heeft het bedrijf ook geen windeieren gelegd: meer dan honderdduizend organisaties over heel de wereld maken gebruik van de producten van Sophos.
Ook in België en Luxemburg zijn er ruim veertienhonderd actieve klanten van de security leverancier, samen goed voor onder meer bijna driehonderdduizend Endpoint-licenties. Sophos telt in de BeLux vijf medewerkers, maar een aantal functies zitten ook op Benelux-niveau waar het bedrijf meer dan twintig mensen tewerkstelt. Het hanteert hier te lande een two-tier model – er is geen direct sales, wel direct touch met medewerkers die naar eindklanten kunnen gaan om contacten te leggen – ‘maar direct sales is niet toegelaten’, verduidelijkt Peter Magez. ‘Wij verkopen ook niet aan consumenten, maar we hebben wel een heleboel gratis producten voor thuisgebrui,k want wij zijn van mening dat als mensen thuis goed beschermd zijn, dat ook een positief effect zal hebben op de bedrijfswereld.’
Sweet spot
Volgens Magez zijn we er ons wel allemaal van bewust dat security erg belangrijk is maar hebben de meeste it-bedrijven in België op dat vlak weinig of geen specialisten in huis en hebben ze bijgevolg ook niet veel tijd om zich ermee bezig te houden. ‘Hoe eenvoudiger dus onze oplossing is op het vlak van beheer, hoe interessanter het voor de klant wordt om voor Sophos te kiezen. Wij zijn bovendien een van de weinige leveranciers die zich echt toespitsen op de kmo’s met simpele tools en oplossingen om precies de kleinere bedrijven te voorzien van gebruiksvriendelijke security. Natuurlijk hebben wij ook oplossingen voor grote bedrijven zoals grote banken en Europese instellingen, maar de ‘sweet spot’ van Sophos is typisch de kmo-markt in België. Kijk, grote bedrijven met tweeduizend werknemers of meer, die hebben meestal wel zelf een stevige it-staff, en als zij voor complexere oplossingen kiezen, dan hebben ze ook de mensen om dat te beheren. Bij Sophos bieden we vanuit één console een volledige oplossing aan met firewall, Internetbescherming, anti-malware, enzovoorts – en dat maakt het juist voor de kmo’s zeer interessant.’
Peter Magez windt er geen doekjes om: de sterkte van Sophos zit ‘m vooral in het beheer. ‘We bieden een volledig geïntegreerde, eenvoudig te beheren oplossing. Daarom zijn we ook de enige leverancier die vaak door Gartner als richtlijn wordt gebruikt voor de aankoop van it-security, als leader in hun Magic Quadrant voor zowel netwerkbeveiliging als endpoint security. De lancering van Sophos Heartbeat vorig jaar was wat dat betreft de kers op de taart, omdat hier die twee werelden samengebracht werden.’
Cloud en mobiel
Uiteraard speelt de cloud een belangrijke rol in het aanbod van Sophos. ‘Voor de meeste producten hebben we zowel een on-premise als een cloud-oplossing, afhankelijk van de voorkeur van de klant’, legt Magez uit. ‘Als het puur gaat om data protectie, het beveiligen van confidentiële gegevens, dan zien we dat de klanten bijna in alle gevallen kiezen voor on-premise. Maar voor anti-virus en anti-malware zien we een gigantische boost voor cloud-based oplossingen. Hetzelfde geldt voor het mobiele landschap, waar je ook kan kiezen tussen een on-premise en een cloudversie. Je kan daarbij voor een geïntegreerde versie gaan waar mobiel een onderdeel is van de totale end-user protectie, ofwel voor een puur mobiele oplossing. Steeds meer bedrijven kiezen nochtans voor het eerste, want waarom zou je nog een project enkel voor mobile opstarten. Je wil uiteindelijk toch je eindgebruiker beschermen en dan maakt het niet uit of die nu op een desktop, notebook, tablet of smartphone werkt, op kantoor, thuis of in een hotelkamer.’
In diezelfde optiek heeft Sophos ook een verschuiving vastgesteld van het mdm-verhaal, het mobile device management, naar emm of enterprise mobility management. Vroeger ging het puur om de bescherming van het toestel, nu gaat het over mobility in het algemeen, over de gebruiker en zijn of haar informatie. Al wat die gebruiker heeft aan geëncrypteerde bestanden, kan nu transparant gelezen worden, zowel op een vaste pc als op een laptop, tablet of mobiele telefoon.
Alleen eigen support
Geeft dat geen onverwachte supportproblemen? Nee, niet echt, zegt Peter Magez. ‘We hebben support in bijna elk land waar we actief zijn, naast de grote supportkernen in Groot-Brittannië, de Verenigde Staten en Azië – follow the sun, weet je wel. Belangrijk om te weten is dat al de mensen die bij Sophos voor de support instaan, ook effectief werknemers van Sophos zijn. Wij werken niet met externe call centers, en dat is ook een differentiator. De pet die je draagt, bepaalt heel vaak hoe je je gedraagt, en mensen die werken voor Sophos in een gebouw van Sophos en een opleiding van Sophos hebben gekregen, zijn veel meer betrokken bij de producten. Daarnaast kunnen onze klanten ook altijd voor ondersteuning terecht bij onze partners, want die zijn ook afdoende getraind om klanten antwoorden te geven op hun vragen.’
In juli vorig jaar heeft Sophos ook de stap naar de beurs gezet. Het werd meteen de grootste beursintroductie ooit voor een softwarebedrijf in Groot-Brittannië. ‘Een belangrijk moment toch wel’, beklemtoont Peter Pagez, ‘want het heeft zeker geholpen om de visibiliteit van het bedrijf te verhogen en om Sophos weg te zetten als een speler van wereldformaat. Want qua concurrentie moeten wij opboksen tegen al de klassieke securityleveranciers, maar dan wel met dit verschil dat wij een van de weinigen zijn die een volledig geïntegreerde oplossing kunnen aanbieden en die volledig channel oriënted werken. Met succes overigens want de voorbije twee jaar konden we in de BeLux een positieve balans voorleggen, en voor dit jaar voorzien we een gelijkaardig resultaat.’
Launching partners
Sophos is een van de launching partners van Computable in België. Andere launching partners zijn Check Point, Exclusive Networks, Nextel en Veritas.