Diverse onderzoeken tonen aan dat het goed is om meer vrouwen binnen je organisatie te hebben omdat dat leidt tot betere resultaten. Er zijn tal van branches waar de mix tussen mannen en vrouwen in balans is, maar er zijn ook genoeg branches waar de balans een beetje zoek is. Zo ook binnen de ict. En juist daar zijn er genoeg kansen voor vrouwen, omdat zij bepaalde eigenschappen hebben waarin zij uitblinken en die zeer goed bruikbaar zijn voor een baan in de ict.
Veel mensen denken bij ict meteen aan techniek, aan programmeren en aan ‘moeilijk’. Maar het is veel meer dan alleen techniek en programmeren en het is tegenwoordig al helemaal niet meer zo moeilijk. Het gaat tegenwoordig veel meer over processen, denken vanuit de klant/eindgebruiker en governance en minder over techniek. Wie is er tegenwoordig niet in staat om een nieuwe smartphone in gebruik te nemen zonder ook maar één letter van de gebruiksaanwijzing te lezen? Juist, het merendeel van de bevolking kan dit zonder meer. En als je er niet uitkomt weet je het wel op internet te vinden.
Ict is op steeds meer plekken terug te vinden: in het huishouden met bijvoorbeeld slimme thermostaten die je huis op basis van gebruik verwarmen, de robotstofzuiger, de slimme koelkast, in de auto (parkeerhulp, automatische licht- en regensensor, sensor die je op de juiste weghelft houdt). Het zit dus allang niet meer alleen in computer, tablets en telefoons maar ook in andere dingen waar je gebruik van maakt. En dat maakt ict nou zo leuk….want jij kan ook bijdragen aan nieuwe ontwikkelingen zonder dat je kan programmeren!
Mannenbolwerk
Terug naar het belang van vrouwen in je team of organisatie. En dan richt ik mij graag tot de ict-afdeling van organisaties, of organisaties in de ict-branche. Als consultant businessanalist bevind ik me vaak in projectomgevingen, dynamische omgevingen waar resultaat belangrijk is, maar soms ook de politieke omgeving van het project. Veelal een mannenbolwerk, al helemaal als je wat verder/hogerop in je loopbaan zit. Als vrouw val je dan al snel op, dus dat voordeel heb je sowieso in de pocket.
Het is ook algemeen bekend dat vrouwen goed zijn in het analyseren van zaken. Waar mannen nogal eens geneigd zijn meteen in oplossingen te denken, vragen vrouwen vaak door naar het ‘waarom’. Vrouwen willen graag weten wat de oorzaak is en hoe de relaties tussen oorzaak/oorzaken en probleem zitten.
Ga maar na in de relatiesfeer: wie herkent het niet dat de vrouw maar door blijft vragen over waar haar partner (in dit geval een man) is geweest, met wie, tot hoe laat, waar hij het over gehad heeft et cetera. Op dat moment is die situatie waarschijnlijk heel irritant (voor de man in kwestie), maar in een zakelijke omgeving, waar je als businessanalist juist de rol hebt om te onderzoeken, te analyseren, juist een hele fijne competentie. En wij vrouwen hebben die gewoon in huis! Ook een voordeel waar je makkelijk mee kan scoren dus.
Opbouwen en onderhouden
Als businessanalist ben je de schakel tussen business en it. En dat betekent dat je ook goed relaties moet kunnen opbouwen en onderhouden. En je moet zowel de taal van de business als de taal van de it spreken, dus je communicatieve skills moeten op orde zijn. Ook hier hebben we weer twee aspecten waar vrouwen beter in zijn dan mannen: relaties leggen en onderhouden en communicatief vaardig. Als vrouw heb je namelijk oog voor of de ander jouw goed begrijpt en durf je ook net zo makkelijk door te vragen op het moment dat het nog niet helemaal duidelijk is.
Dit zie je ook terug in het volgende: mannen zijn snel geneigd zich op het resultaat te focussen. Vrouwen bouwen liever een relatie op waardoor ze sneller toegang krijgen tot informatie. Waar mannen snel claimen dat het oeverloze ‘gezeur’ van de vrouwen de voortgang in het project tegenhoudt, kan het juist ook zorgen voor betere inzichten binnen het project.
Nu zie ik in mijn omgeving als businessanalist al best veel vrouwen in soortgelijke rollen en dat doet me goed. Maar hoe verder je in je carrière komt, hoe minder vrouwen er zijn. En dat is jammer, want ook vrouwen hebben genoeg ambitie en potentie in zich om als businessanalist hogerop te komen. Echter, onze aanvliegroute is anders, en daar moeten werkgevers/managers (veelal mannen!) echt rekening mee houden.
Vrouwen maken anders ‘carrière’ dan mannen. Waar de heren in grote stappen denken en hun carrière veel bewuster plannen, bekijken vrouwen het meer op de kortere termijn. Een man is eerder te paaien met een rol die hem leidt naar zijn beoogde doel in zijn loopbaan, terwijl een vrouw voor elke volgende functie specifiek zal afwegen of het vooral leuk is. En wat zij er voor haar eigen, persoonlijke ontwikkeling uit kan halen.
Daarnaast geldt natuurlijk dat vrouwen ook graag de bevestiging krijgen dat zij hun werk goed doen, wat met zich meeneemt dat een vrouw niet zo snel zelf om een (andere) functie zal vragen, maar zich wel vereert voelt als zij die van haar manager krijgt aangeboden. Dit heeft dus niets te maken met het ambitie niveau van de dame in kwestie, maar vooral met een totaal andere beleving van haar werk.
Conclusie
Samenvattend: ook als je niet ict-geschoold bent, kun je dus een hele goede businessanalist zijn als vrouw (als man ook overigens ;-)). Je hebt van nature de analytische vaardigheden in huis en bent vaak communicatief vaardig en legt gemakkelijk relaties. Wees je bewust van de verschillen met de mannen om je heen en maak daar gebruik van door je af en toe charmant als een man te gedragen. Voor de mannen geldt natuurlijk ook: zie de positieve verschillen tussen de seksen en biedt die vrouwen de mogelijkheden om (nog verder) te groeien!