Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over Microsofts nieuwe koers voor auto’s.
Eind vorige eeuw al is Microsoft vol enthousiasme ingestapt met slimme software voor in auto’s. Dit voorwerk en de latere samenwerking met fabrikant Ford heeft niet bepaald een marktpositie van Windows-proporties opgeleverd. In-car entertainment, on-screen vensterweergave van routenavigatie, de plannen waren ambitieus. Te duur, te sloom en te moeilijk, waren kritiekpunten.
Nu, met de naderende doorbraak van zelfrijdende auto’s en andere wageninnovaties, mengt Microsoft zich wederom in de strijd. Auto’s zijn meer en meer computers met wielen. Anders dan voorheen speelt daarin niet alleen software een centrale rol. Connectiviteit en clouddiensten zijn minstens zo belangrijk geworden. Voor entertainment, voor routenavigatie, voor productiviteit. Het Nieuwe Microsoft laat het autobesturingssysteem los en concentreert zich op de toegevoegde waarde, met Azure, analytics en Office 365. Daarbij werpt het zich op als het Zwitserland van de auto-industrie. Slim. Kanshebbend? Wat vind jij?