In veel jaaroverzichten ging het de voorbije weken over de film van het jaar, over de cd of het boek van het jaar. Wij kozen met Computable.be voor de ‘IT Person of the Year’. Eén categorie bleef naar mijn mening echter onopgemerkt: de slide van het jaar. En nevenstaande komt volgens mij in aanmerking.
De slide zelf is niet grafisch (verre van zelfs), maar bestaat uit acht voorbeelden die moeten aantonen dat de wereld in een razend tempo verandert, en dat technologie de bepalende factor is.
Dit najaar heb ik de slide nog vaak zien opduiken via sociale media, terwijl het eigenlijk een foto is uit een presentatie van een event georganiseerd door IBM (‘IBM for Entrepreneurs’). De presentatie gebeurde door Sandy Carter, die bij IBM leading executive voor start-ups is.
Dat de slide over disruption gaat, is geen verassing. Dat was naar mijn mening ook zowat de trend en woord van het jaar. IBM heeft het in dat kader over de ‘uberisering’ als belangrijkste bedrijfstrend op basis van hun eigen C-suite studie.
Enkele weken geleden deelde ik zelf het beeld van de slide via Facebook en Twitter.
Wat me opviel is dat veel vrienden en kennissen het oppikten, zelf diegenen van wie ik had gedacht dat ze helemaal niet met disruptie bezig waren of zich erom bekommerden. Maar de voorbeelden en beweringen uit de slide trekken de aandacht en spreken tot de verbeelding. Ook al klopt volgens mij niet alles. We overlopen even:
1. De grootste taximaatschappij (Uber) bezit geen taxi’s
In 2015 zal Uber 10 miljard dollar aan inkomsten genereren. Het bedrijf uit San Francisco heeft een waarde die even groot is als die van Salesforce.com of Delta Airlines en is 1,5 keer zo groot als Twitter. In ons land, en in sommige Europese landen, speelt Uber minder, vooral door de wettelijke beperkingen. Maar dat binnenlandse taxichauffeurs er wakker van liggen, bewees de Uber-staking die ze in september in Brussel organiseerden.
2. De grootste aanbieder van accommodatie (AirBnB) heeft geen vastgoed
AirBnB zorgt voor een revolutie in de hotel- en verblijfindustrie. Dat het geen hotels of vakantiehuisjes bezit klopt. Dat ze de grootste zijn niet. Momenteel wordt Airbnb gewaardeerd op ruim 25 miljard dollar, wat inderdaad meer is dan Marriott (21 miljard dollar), Starwood (14 miljard), and Wyndham (10 miljard). Alleen Hilton is met een kleine 28 miljard dollar nog groter.
3. De grootste communicatiebedrijven (Skype, Wechat & Whatsapp) hebben geen infrastructuur
Terwijl telecombedrijven voor de onderliggende infrastructuur zorgden, zijn het hun klanten die communiceren met toepassingen als Skype en Whatsapp, respectievelijk goed voor bijna zevenhonderd miljoen en negenhonderd miljoen regelmatige gebruikers. Met als gevolg dat het traditionele spraak- en sms-verkeer gestaag daalt. Dat de grootste communicatiebedrijven geen infrastructuur zouden uitbaten, klopt evenwel niet. Zowel Microsoft (Skype) als Facebook (Whatsapp) hebben datacenters in de VS en in Europa.
4. De meest waardevolle retailer heeft geen voorraad
Die meest waardevolle retailer is dus niet Walmart, en ook niet Amazon.com. Het is Alibaba uit China, in 1999 opgezet door een voormalige Chinese leraar als business-to-business portal. Om vijftien jaar later uit te groeien tot de grootste beursgang in de geschiedenis.
5. Het meest populaire mediaplatform (Facebook) creëert zelf geen content
Dit klopt. Het bedrijf van Mark Zuckerberg is vandaag ongeveer een ‘front-page newspaper’ voor 1,5 miljard wereldburgers. Facebook maakt die content niet zelf, dat doen de gebruikers voor hen, met als verzoek om al die content naar hartenlust te liken en te sharen.
6. De snelst groeiende bank beschikt niet over geld
Met de komst van e-commerce, Bitcoin, Kickstarter (crowdfunding) of Apple Pay (mobile wallets) is het idee van cash geld meer en meer in de vergetelheid geraakt. Vooral de opmars van peer-to-peer lending, waarbij bedrijven als het Australische SocietyOne of het Britse Zopa en Assetz Capital steeds meer financiële middelen ter beschikking stellen zonder deze zelf te bezitten, speelt mee. Een partij als Funding Circle biedt (start)kapitaal voor kleine bedrijven en heeft tot dusver al zowat een kwart miljard euro uitgeleend.
7. De grootste cinema ter wereld (Netflix) bezit geen enkel bioscoopcomplex
Het klassieke lineaire televisieformaat is omgevormd tot een dienst van Netflix of YouTube. Dit geldt ook voor muziek met Spotify and Pandora en later ook Apple Music.
Netflix omschrijven als een ‘movie house’ is voor discussie vatbaar. Maar hun opmars is wel opmerkelijk. Het bedrijf begon als een postdienst voor dvd’s en is vandaag een streamingdienst met 70 miljoen abonnees wereldwijd, waaronder sinds ruim een jaar ook in ons land.
8. De grootste softwareleverancier ter wereld (Apple, Google, Facebook) schrijft zelf geen apps
Uiteraard schrijven hoger aangehaalde bedrijven hun eigen software. Apple heeft zijn eigen software voor Mac, iOS and WatchOS, net als een resem eigen apps. Maar het gaat hier om het ecosysteem voor de app-ontwikkelaars. Vorig jaar was Apple de grootste markt voor onafhankelijke softwareontwikkelaars.
Apple betaalde vorig jaar vijftien miljard dollar uit aan ontwikkelaars. De App Store van Apple bevat 1,2 miljoen apps, waarvan er in totaal 75 miljard zijn gedownload. driehonderd miljoen mensen bezoeken de App Store elke week, evenveel als de Verenigde Staten inwoners telt.
Inderdaad slide van het jaar.
Digitale transformatie of harde disruptie betreft steeds een ‘raw material shift’.
Deze disruptieve bedrijven hun raw material is klant/leverancier info (systemen), niets meer niets minder.
Anderen blijven echter in bezit van de basis grondstof: een goed, een product en/of expertise/dienst dat klant’s noden beantwoordt.
Iedereen met een groots en disrupting idee om tot op heden onbeantwoorde klantennoden van de gepaste oplossing te voorzien, kan een business model ontwikkelen zonder zwaar middelen en tijd te moeten investeren in het basis raw material.