Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over digitale transformatie en ‘Uber-momenten’ die in 2016 alom impact hebben.
Digitale transformatie is voor bepaalde bedrijven – in bepaalde branches – allang een gegeven feit. Soms zelfs een voldongen feit. Ondanks de digitalisering van leven, werk en maatschappij valt er nog veel te digitaliseren. Daarmee bedoelen we niet letterlijk digitaliseren, zoals het inscannen van papieren documenten of het via computers laten lopen van ouderwetse bedrijfsprocessen.
Nee, het gaat om zogeheten digitale transformatie, waarbij digitale technieken, nieuwe methodes en andere processen zorgen voor verstoring van vertrouwde businessmodellen, traditionele verhoudingen en de gevestigde orde. Zeg maar wat een smartphone-app met positiebepaling kan betekenen voor de business van ritjes op afroep van A naar B. De banksector lijkt nu aan de beurt om zijn eigen ‘Uber-moment’ mee te maken. Eerder dan verwacht? Andere sectoren en bedrijfsactiviteiten gaan volgend jaar volgen, voorspelt onderzoeksbureau IDC. Digitale transformatie gaat 2016 bepalen. Wat vind jij?