Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over het aanslaan van virtual reality en augmented reality.
Virtual reality (VR) is an sich niets nieuws. In de jaren negentig kwam computergraphics-specialist SGI (weet u nog?) al met een speciale aftakking van webtaal html voor VR. Augmented reality (AR) is wat nieuwer, maar heeft van Nederlandse bodem al een app-hype meegemaakt. Een doorbraak is tot op heden uitgebleven, maar een kentering komt in zicht. Apparaten om AR en ook VR te beleven, zijn gemeengoed in de vorm van smartphones en worden (beter) betaalbaar in de vorm van cyberbrillen als de Oculus Rift, Sony PlayStation VR (codenaam Project Morpheus), Google Cardboard en vele anderen.
Creative lead Alastair Cotterill bij Instagram voorspelt dat sociale netwerken het platform worden voor de groei van VR en AR. De contentevolutie loopt volgens hem de komende jaren door van de huidige foto’s en (korte) video’s naar VR, AR en 360-graden video’s. Vroeger was het alleen tekst. Social content gaat virtueel, augmented en laat je in 360 graden ergens echt zijn, zo luidt Cotterills voorspelling. Wat vind jij?