Je kent ze wel, die roll-up banners. Grote gevaartes die je uitrolt, neerzet en daarbij claimt dat dat stukje van de ruimte van jou is. Vaak genoeg zie ik ze op evenementen staan. Het is een accessoire waar menig recruiter niet zonder kan. Banner in de ene hand, tas vol flyers en promotiemateriaal in de andere hand. Vanuit de marketingafdeling begrijp ik uiteraard dat jij, als recruiter, de volgende missie meekrijgt: branding, branding en branding onder de doelgroep. Maar weet je dat je ook volledig de plank mis kan slaan? En ik herhaal: volledig.
Heb je de opslag van je bedrijf weleens geanalyseerd? Hoeveel banners liggen daar op de plank? Stuk of vier? Hoeveel dozen met goodies heb je staan? Tientallen? Waarschijnlijk mooie usb-sticks, pennen, grappig speeltje, o, ik vergeet natuurlijk de notitieblokjes. Tel dat eens bij elkaar op. Een simpele banner heb je al vanaf twintig euro. Goodies, vanaf vijftig euro per doos? Conclusie: jullie hebben behoorlijk geïnvesteerd in promotiemateriaal. Ik wil je iets voorleggen: denk je dat je banner nu echt het verschil maakt in het contact met it-studenten?
Geheime wapen: Young Professional
Ook ik kom tijdens het organiseren van events voor it-studenten voor moeilijke situaties te staan. Partners van mijn concepten verwachten een evenement waarop ze it-studenten ontmoeten. Deze ontmoeting vindt ook daadwerkelijk plaats, alleen is er een groot verschil: ze moeten banners en andere standonderdelen absoluut thuis laten. Waarom? Uit ons onderzoek blijkt dat studenten de banners het liefst verbannen.
Wat ze wel mogen, nee moeten, meenemen zijn hun ‘young professionals’ (YP). Met deze jongens en meiden kunnen de it-studenten zich identificeren. Deze YP’s hebben in dezelfde situatie gezeten als de aanwezige studenten. Zij hebben net de stap gemaakt naar het bedrijfsleven en kunnen verheldering geven op vragen waar it-studenten mee zitten. En dat zijn niet de vragen: hoeveel verdien je of moet ik een stropdas om naar het werk? Maar wel vragen als: in welke taal programmeren jullie? Hoe ziet jullie map reducing eruit? Vragen waar menig recruiter bij afhaakt. Neem naar evenementen dus een mix mee van it-sspecialisten en young professionals.
Investeer in goede content
Ik snap dat je na het lezen van bovenstaande denkt: wat kan ik dan doen om bekend te maken aan it-studenten dat onze organisatie een goede keuze is om te starten met je carrière? Het antwoord is simpel: investeer in goede content. Neem video’s op en leg de nadruk op kennis. Laat studenten zien waar jullie op het gebied van it staan. Welke innovatieve oplossingen komen eraan in de komende jaren? Hoe kunnen starters daaraan bijdragen? Laat ze dus op een inhoudelijke manier kennis maken met jouw organisatie. Initiatieven als IT Talent College zijn hiermee gestart.
Partners krijgen daar de kans om een video op te nemen. De organisatie toetst eerst het idee voor input van partners bij it-studenten en gezamenlijk wordt er een script geschreven. Dit is een win-win situatie: content die aanspreekt bij studenten en partners die zich positioneren als kennisexpert.
Goed voorbereid naar een event
Het is natuurlijk niet alles-of-niets. Heb je wel eens gedacht aan de volgende opties om toch zichtbaar te zijn op evenementen? Verspreid een inhoudelijke paper. Vermijd hierin marketingteksten. Je vrienden hoeven niet te snappen wat er wordt geschreven, de it-student moet getriggerd raken! Laat demo’s zien. Ik hoor steeds vaker van studenten dat zij graag een voorbeeld zien hoe iets, dat goed aansluit bij de opleiding, aangepakt wordt binnen een bedrijf.
Vaak hoor ik de opmerking: ‘Ja maar dan weten ze niet dat wij van dat bedrijf zijn!’ Goh, misschien wordt het dan tijd om de student rustig te benaderen met inhoudelijke vraagstukken of draag alleen een subtiele keycord met bedrijfslogo als je je toch te ‘naakt’ voelt. En ‘last but not least’: de student wordt tevens uitgedaagd om zelf naar je toe te stappen. ‘Kun je mij vertellen bij welk bedrijf je hoort?’
Goede voornemens
Laten we afspreken dat we in 2016 de banners thuis laten, investeren in het vrijspelen van de YP om hem of haar mee te nemen naar events, en subtiele branding toepassen. Kom alleen met een goodie aanzetten die past bij de doelgroep en die je van te voren hebt getoetst of deze aanslaat. Dit voorkomt een hoop frustratie bij jezelf, de it-studenten en de organisatie. 2016 wordt een banner-vrij jaar. Happy hunting!