Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over onderwijs van de toekomst. Weg met leerstof?
De school van de toekomst lijkt om de paar jaar een andere focus te moeten hebben. Van leren omgaan met Basic en MS-Dos, via tekstverwerken met Wordperfect, naar wysiwig met Word, enzovoorts. De vorige hype is overstappen op iPads, waarbij het maar de vraag is of lesmateriaal zich daarvoor leent. De nieuwste hype is alle kinderen leren programmeren, waarbij het nog de vraag is in welke taal en of die over X jaar nog valide is.
Beter is het om programmeerprincipes te onderwijzen en het probleemoplossend vermogen van kinderen te stimuleren. Dus niet vastgelegde – en vastliggende – lesstof stampen, maar uitdagingen aangaan, leren van oplospogingen en vooral niet opgeven. ‘De schoolklas van de toekomst is probleemoplossend, creërend en leert je hoe je jezelf kunt uitdrukken’, zegt bijvoorbeeld de man met de blauwe trui, die kinderen en Apple Store-medewerkers (in rode kledij) verraste door onaangekondigd op te duiken bij een programmeerpartijtje in de Apple-winkel. Wat vind jij?